دوره 2، شماره 3 و 4 - ( پاييز و زمستان 1380 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shoja'ei-Zadeh D, Rassafiani H R. A Study on Depression among Pre-University Students Kazeron City 1379-80. jrehab 2001; 2 (3 and 4) :29-32
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-547-fa.html
شجاعی‌زاده داوود، رصافیانی حمیدرضا. بررسی میزان شیوع افسردگی وعوامل مؤثر بر آن در دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی شهرستان کازرون. مجله توانبخشی. 1380; 2 (3 و 4) :29-32

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-547-fa.html


1- گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (9935 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی، تحلیلی و مقطعی است که در بهمن ماه 1379 انجام گرفته است. هدف از این پژوهش، تعیین میزان شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی شهرستان کازرون است.

روش بررسی: به منظور دستیابی به هدف فوق 240 دانش آموز پسر مقطع پیش دانشگاهی از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و توسط پرسشنامه دموگرافیک و مقیاس افسردگی زونگ مورد مطالعه قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که 42/9 درصد دانش آموزان جامعه مورد مطالعه داری افسردگی هستند و فاصله اطمینان 95% (49/15%-36/6%) است. شدت افسردگی در جامعه مورد مطالعه به این ترتیب است که %28/8 دارای افسردگی عمیق بوده اند، استفاده از آزمون 2x نشان داد که افسردگی در دانش آموزان مورد مطالعه با وضعیت مالی خانواده، چگونگی رابطه پدر و مادر، مطرح کردن مشکلات با دیگران، میزان نگرانی در مورد رفتن به خدمت سربازی، میزان نگرانی در مورد موفقیت در کنکور، نحوه برخورد دبیران و مسئولان مدرسه، و میزان تحصیلات مادر ارتباط معنی داری دارد.

نتیجه‌گیری: سپس با ورود این متغیرها در یک مدل رگرسیون لجستیک این نتیجه به دست آمد که چهار متغیر وضعیت مالی خانواده، چگونگی رابطه پدر و مادر، مطرح کردن مشکلات با دیگران و میزان نگرانی در مورد رفتن به خدمت سربازی دارای اثر فرآینده، روی ابتلا به افسردگی هستند. ظرفیت مدل فوق این است که نه تنها متغیرهای تاثیر گذار بر ایجاد افسردگی مورد شناسایی قرار گرفته اند، بلکه با داشتن اطلاع از وضعیت دانش آموز می توان احتمال ابتلا به افسردگی را با استفاده از این الگو، تخمین زد.

متن کامل [PDF 181 kb]   (1926 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/5/19 | پذیرش: 1394/7/23 | انتشار: 1394/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb