URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-962-fa.html
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر روش جدید «آموزش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در خانواده معلولان جسمی-حرکتی» بر آگاهی، مهارت و نگرش کارکنان محلی توانبخشی (توانیاران) در مناطق روستایی با برنامه آموزشی رایج انجام شد.
روش بررسی: در این کارآزمایی میدانی 34 توانیار محلی تازهوارد در استان لرستان بر اساس روستای محل اشتغال، به دو گروه 18 و 16 نفره تقسیم شده، سپس هر یک از دو گروه به یکی از دو شیوه دریافت آموزش جدید «تکنیکهای بارش افکار و ایفای نقش» و رایج «سخنرانی و روخوانی متن کتابچههای آموزشی» تخصیص یافتند. در شیوه جدید محتوای کتابهای خانواده سادهنویسی شده، کتابچه راهنمای آموزشی توانیار اضافه شد. آگاهی و نگرش دو گروه قبل و بلافاصله پس از دوره آموزشی با استفاده از پرسشنامهای مستخرج از محتوای کتابچههای آموزش در خانواده و مهارت ایشان از طریق امتحان عملی مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری تیمستقل، تیزوجی و منویتنی استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات آگاهی و مهارت توانیاران آموزشدیده به شیوه جدید نسبت به گروه دیگر افزایش بیشتری داشت (P<0/001) و توانیاران آموزشدیده به شیوه جدید به نسبت بیشتری به مراقبان تحت پوشش خود علاوه بر ارائه آموزش شفاهی آموزش عملی ارائه کرده بودند (P=0/028).اما نگرش دو گروه در مورد اثر بخشی برنامه تفاوت معناداری نداشت.
نتیجهگیری: از آنجا که آموزش به شیوه جدید در ارتقاء سطح آگاهی و مهارت توانیاران محلی تأثیر بیشتری داشته، اما منابع تخصیص یافته تفاوت چندانی نداشتند، برنامهریزی برای جایگزینی شیوه جدید شایسته به نظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |