دوره 26، شماره 3 - ( پاییز- در حال انتشار 1404 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi N, Poursharifi H, Momeni F, Pourshhbaz A, Rapee R. Psychometric properties of the Persian version of the Adolescent Life Interference Scale for Internalizing Symptoms among Iranian adolescents. jrehab 2025; 26 (3)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3492-fa.html
موسوی نسیم، پورشریفی حمید، مومنی فرشته، پورشهباز عباس، رپی رونالد. ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی «مقیاس تداخل علائم اختلال های درونی سازی در زندگی نوجوانان» در نوجوانان ایرانی. مجله توانبخشی. 1404; 26 (3)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3492-fa.html


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، ha.poursharifi@uswr.ac.ir
3- مرکز سلامت هیجانی، دانشکدۀ علوم روانشناختی، دانشگاه مک‌کواری، سیدنی، استرالیا.
چکیده:   (24 مشاهده)
هدف: اختلال­های اضطرابی و افسردگی در دوران نوجوانی شایع بوده و با نقص­های کارکردی زیادی همراه هستند. نقص کارکرد به معنای محدودیت­های خاص در حوزه­های مختلف عملکردی در زندگی روزمره است که ناشی از یک اختلال بوده و یکی از موضوعات مهم در سلامت روان نوجوانان محسوب می­شود. در حال حاضر ابزارهای اندکی برای ارزیابی نقص­ کارکردی ناشی از این اختلال­ها در میان نوجوانان وجود دارد و تعداد بسیار کمی از آنها در فرهنگ­های متفاوت اعتبارسنجی شده است. این مطالعه با هدف ترجمه و اعتبارسنجی نسخۀ فارسی «مقیاس تداخل علائم اختلال­های درونی­سازی در زندگی نوجوانان» (ALIS-I) در بین نوجوانان ایرانی انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روان­سنجی ابزار است. سیصد و هشتاد و چهار نوجوان (57/8 درصد دختر، میانگین سنی: 1/62±15/54) در سال 1401 در مطالعۀ حاضر شرکت کردند. نمونه­گیری به روش در دسترس صورت گرفت. نمونۀ غیربالینی شامل 170 (52/8 درصد) دختر و 152 (47/2درصد) پسر بود. نمونۀ بالینی شامل 52 (%83/9) دختر و10 (%16/1) پسر بود. از روش تحلیل عاملی و ضرائب آلفای کرونباخ و امگای مک­دونالد برای بررسی روایی و پایایی استفاده شد.
یافته­ ها: با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، راه حل چهارعاملی، که در مطالعۀ اصلی شناسایی شده بود، برای ALIS مورد تایید قرار گرفت. زیرمقیاس­های ALIS-A عبارتند از: «کناره­گیری/اجتناب»، «علائم جسمانی»، «مشکلات تحصیلی/کاری»، و «مشکلات با همسالان». ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس کل و زیر­مقیاس­ها، از 0/70 تا 0/89، و امگای مک­دونالد برای مقیاس کل و زیرمقیاس­ها، بیشتر از 0/70 به دست آمد. اندازه­گیری پایایی آزمون-بازآزمون، با استفاده از ضرایب همبستگی درون­طبقه­ای، طی سه هفته، بین0/80 تا 0/92 برای مقیاس کل و زیرمقیاس­ها به دست آمد. روایی واگرا و همگرای ALIS-I نیز قابل­قبول بود.
نتیجه­گیری: نسخۀ فارسی ALIS-I برای ارزیابی نقائص کارکردی ناشی از اختلالات درونی­سازی (اختلالات اضطرابی و افسردگی) در نوجوانان ایرانی مناسب به نظر می­رسد و می­تواند برای ارزیابی نتایج درمان توسط درمانگران به کار رود. همچنین، می­تواند در پژوهش­های مرتبط با نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/3/15 | پذیرش: 1404/4/30 | انتشار: 1404/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb