دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1404 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi N, Poursharifi H, Momeni F, Pourshahbaz A, Rapee R. Psychometric Properties of the Persian Version of the Adolescent Life Interference Scale for Internalizing Symptoms in Iranian Adolescents. jrehab 2025; 26 (3) :464-489
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3492-fa.html
موسوی نسیم، پورشریفی حمید، مومنی فرشته، پورشهباز عباس، رپی رونالد. ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی «مقیاس تداخل علائم اختلال‌های درونی‌سازی در زندگی نوجوانان» در نوجوانان ایرانی. مجله توانبخشی. 1404; 26 (3) :464-489

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3492-fa.html


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، ha.poursharifi@uswr.ac.ir
3- مرکز سلامت هیجانی، دانشکده علوم روانشناختی، دانشگاه مک‌کواری، سیدنی، استرالیا.
چکیده:   (1567 مشاهده)
هدف اختلال‌های اضطرابی و افسردگی در دوران نوجوانی شایع بوده و با نقص‌های کارکردی زیادی همراه هستند‌‌‌. در حال حاضر ابزارهای اندکی برای ارزیابی نقص‌ کارکردی ناشی از این اختلال‌ها در میان نوجوانان وجود دارد و تعداد بسیار کمی از آن‌ها در فرهنگ‌های متفاوت اعتبارسنجی شده است. این مطالعه با هدف ترجمه و اعتبارسنجی نسخه فارسی «مقیاس تداخل علائم اختلال‌های درونی‌سازی در زندگی نوجوانان» در بین نوجوانان ایرانی انجام شد. 
روش بررسی پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روان‌سنجی ابزار است. 384 نوجوان (57/8 درصد دختر، میانگین سنی: 1/62±15/54) در سال 1401 در مطالعه حاضر شرکت کردند. نمونه‌گیری به روش در‌دسترس صورت گرفت. نمونه غیربالینی شامل 170 (52/8 درصد) دختر و 152 (47/2 درصد) پسر بود. نمونه بالینی شامل 52 (83/9 درصد‌) دختر و10 (16/1 درصد) پسر بود. از روش تحلیل عاملی و ضرائب آلفای کرونباخ و امگای مک‌دونالد برای بررسی روایی و پایایی استفاده شد. 
یافته‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، راه‌حل چهار عاملی، که در مطالعه اصلی شناسایی شده بود، برای مقیاس تداخل علائم اختلال‌های درونی‌سازی در زندگی نوجوانان مورد تأیید قرار گرفت. زیرمقیاس‌های مقیاس تداخل علائم اختلال‌های درونی‌سازی در زندگی نوجوانان عبارت‌اند از: «کناره‌گیری / اجتناب»، «علائم جسمانی»، «مشکلات تحصیلی / کاری» و «مشکلات با همسالان». ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس کل و زیر‌مقیاس‌ها، از0/70 تا 0/89، و امگای مک‌دونالد برای مقیاس کل و زیرمقیاس‌ها، بیشتر از 0/70 به دست آمد. اندازه‌گیری پایایی آزمون بازآزمون، با استفاده از ضرایب همبستگی درون‌طبقه‌ای، طی 3 هفته، بین0/80 تا 0/92 برای مقیاس کل و زیرمقیاس‌ها به دست آمد. روایی واگرا و همگرای مقیاس تداخل علائم اختلال‌های درونی‌سازی در زندگی نوجوانان نیز قابل‌قبول بود. 
نتیجه‌گیری نسخه فارسی مقیاس تداخل علائم اختلال‌های درونی‌سازی در زندگی نوجوانان برای ارزیابی نقائص کارکردی ناشی از اختلالات درونی‌سازی (اختلالات اضطرابی و افسردگی) در نوجوانان ایرانی مناسب به نظر می‌رسد و می‌تواند برای ارزیابی نتایج درمان توسط درمانگران به کار رود. همچنین می‌تواند در پژوهش‌های مرتبط با نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 3018 kb]   (46 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (40 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/3/15 | پذیرش: 1404/4/30 | انتشار: 1404/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb