Mousavi N, Poursharifi H, Momeni F, Pourshhbaz A, Rapee R. Psychometric properties of the Persian version of the Adolescent Life Interference Scale for Internalizing Symptoms among Iranian adolescents. jrehab 2025; 26 (3)
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3492-fa.html
1- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، ha.poursharifi@uswr.ac.ir
3- مرکز سلامت هیجانی، دانشکدۀ علوم روانشناختی، دانشگاه مککواری، سیدنی، استرالیا.
چکیده: (24 مشاهده)
هدف: اختلالهای اضطرابی و افسردگی در دوران نوجوانی شایع بوده و با نقصهای کارکردی زیادی همراه هستند. نقص کارکرد به معنای محدودیتهای خاص در حوزههای مختلف عملکردی در زندگی روزمره است که ناشی از یک اختلال بوده و یکی از موضوعات مهم در سلامت روان نوجوانان محسوب میشود. در حال حاضر ابزارهای اندکی برای ارزیابی نقص کارکردی ناشی از این اختلالها در میان نوجوانان وجود دارد و تعداد بسیار کمی از آنها در فرهنگهای متفاوت اعتبارسنجی شده است. این مطالعه با هدف ترجمه و اعتبارسنجی نسخۀ فارسی «مقیاس تداخل علائم اختلالهای درونیسازی در زندگی نوجوانان» (ALIS-I) در بین نوجوانان ایرانی انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روانسنجی ابزار است. سیصد و هشتاد و چهار نوجوان (57/8 درصد دختر، میانگین سنی: 1/62±15/54) در سال 1401 در مطالعۀ حاضر شرکت کردند. نمونهگیری به روش در دسترس صورت گرفت. نمونۀ غیربالینی شامل 170 (52/8 درصد) دختر و 152 (47/2درصد) پسر بود. نمونۀ بالینی شامل 52 (%83/9) دختر و10 (%16/1) پسر بود. از روش تحلیل عاملی و ضرائب آلفای کرونباخ و امگای مکدونالد برای بررسی روایی و پایایی استفاده شد.
یافته ها: با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، راه حل چهارعاملی، که در مطالعۀ اصلی شناسایی شده بود، برای ALIS مورد تایید قرار گرفت. زیرمقیاسهای ALIS-A عبارتند از: «کنارهگیری/اجتناب»، «علائم جسمانی»، «مشکلات تحصیلی/کاری»، و «مشکلات با همسالان». ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس کل و زیرمقیاسها، از 0/70 تا 0/89، و امگای مکدونالد برای مقیاس کل و زیرمقیاسها، بیشتر از 0/70 به دست آمد. اندازهگیری پایایی آزمون-بازآزمون، با استفاده از ضرایب همبستگی درونطبقهای، طی سه هفته، بین0/80 تا 0/92 برای مقیاس کل و زیرمقیاسها به دست آمد. روایی واگرا و همگرای ALIS-I نیز قابلقبول بود.
نتیجهگیری: نسخۀ فارسی ALIS-I برای ارزیابی نقائص کارکردی ناشی از اختلالات درونیسازی (اختلالات اضطرابی و افسردگی) در نوجوانان ایرانی مناسب به نظر میرسد و میتواند برای ارزیابی نتایج درمان توسط درمانگران به کار رود. همچنین، میتواند در پژوهشهای مرتبط با نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/3/15 | پذیرش: 1404/4/30 | انتشار: 1404/7/1