XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، jalili.abkenar@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (42 مشاهده)
هدف: کم­توانی­ذهنی تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه کودکان کم‌توان ذهنی توان بالقوه هوشی پایینی دارند ولی شرایط آموزشی، محیط زندگی و رابطه‌ای را که با اطرافیان به ویژه والدین خویش دارند تاثیر مهمی در توانمندی‌های بالقوه آنان بر جای می‌گذارد. با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات کودکان کم‌توان ذهنی در حافظه فعال کودکان کم‌توان ذهنی، لزوم تدارک برنامه‌هایی که به ارتقاء توانمندی این گروه از افراد در حافظه فعال بیانجامد بسیار با اهمیت است. یکی از مهم‌ترین عوامل در بررسی دقیق رشد شناختی و بهبود حافظه، مشارکت فعال در اوقات فراغت است. اوقات فراغت موضوع مهمی است که یکی از عناصر اصلی نیازهای انسان در زندگی امروزی را تشکیل می‌دهد و استفاده از برنامه اوقات فراغت غنی و متناسب با نتایج مؤثری همراه است. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 30 دختر کم‌توان ذهنی که به روش نمونه‌گیری تصادفی از مدارس استثنایی شهر اصفهان انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه اوقات فراغت عرش را در 16 جلسه (هفته‌ای 2 جلسه؛ هر جلسه 60 دقیقه‌) دریافت کردند، در حالی‌که به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزار استفاده‌ شده در این پژوهش، مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (1396) بود. اطلاعات به دست آمده از مقیاس‌ مورد نظر در قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری با به کارگیری نسخه 23 نرم‌افزار  SPSSتجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: در ابتدا مفروضه‌‌های نرمال بودن و همگنی واریانس- کوواریانس متغیرها مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمون کلموگروف اسمیرنوف حاکی از آن بود که همه متغیرها نرمال هستند (05/0P>). آزمون باکس هم فرض همگنی واریانس-کوواریانس را تایید کرد. بنابراین مفروضه‌‌های آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری برقرار است و می‌توان جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از این آزمون آماری استفاده کرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان دادن که برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال آزمودنی‌ها تاثیر معناداری معناداری داشت (0001/0P<). همچنین نتایج بیانگر اثر معنادار آموزش برنامه اوقات فراغت عرش بر هر سه نیمرخ  حافظه فعال (مجری مرکزی، صفحه دیداری- فضایی و حلقه واج‌شناختی) در آزمودنی‌ها بود (001/0P<). با توجه به مجذور اتا می­توان بیان کرد که به ­ترتیب 63٪، 61٪ و 68٪ تغییرات هر یک از متغیرهای مجری مرکزی، صفحه دیداری- فضایی و حلقه واج‌شناختی از شرکت دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در برنامه اوقات فراغت عرش ناشی می‌شود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، برنامه اوقات فراغت عرش نیمرخ حافظه فعال دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی را بهبود بخشید. بنابراین، می‌توان از این برنامه به‌منظور ارتقای نیمرخ حافظه فعال چنین دانش‌آموزانی بهره برد و برنامه‌ریزی برای استفاده از برنامه اوقات فراغت عرش برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.
متن کامل [DOC 350 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb