دوره 15، شماره 3 - ( پاييز 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pahlavan-Neshan S, Pourmohammadreza-Tajrishi M, Sajedi F, Shokri O. The Effect of Psychological Immunization Program on Pessimistic Attribution Style of Boy Students with Dyslexia. jrehab. 2014; 15 (3) :52-63
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1498-fa.html
پهلوان‌نشان سحر، پورمحمدرضای‌تجریشی معصومه، ساجدی فیروزه، شکری امید. تأثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد بدبینانه دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی. مجله توانبخشی. 1393; 15 (3) :52-63

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1498-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران گروه روان شناسی کودکان استثنایی
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، تهران، ایران. ، mpmrtajrishi@gmail.com
3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
4- گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (2376 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر بخشی برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد بدبینانه دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه شبه آزمایشی دارای طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، از دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی در مراکز اختلالات یادگیری شهر اصفهان، 30 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. بهره هوشی و توانایی خواندن دانش آموزان با استفاده از ماتریس های پیشرونده هوش ریون کودکان و آزمون خواندن به ترتیب اندازه گیری شد. سپس کودکان به پرسشنامه سبک‌های اسناد کودکان (CASQ) قبل و بعد از جلسات آموزشی پاسخ دادند. گروه آزمایش در 10 جلسه هفتگی آموزشی برنامه ایمن سازی روانی (2 جلسه در هفته؛ جلسه‌ای 60 دقیقه) شرکت کردند.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه ایمن سازی به طور معنادار (P<0/001) موجب کاهش سبک اسناد بدبینانه در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.

نتیجه‌گیری: به نظر می رسد کاربرد مداخله‌ ایمن سازی روانی می تواند به عنوان یک برنامه آموزشی و توانبخشی منجر به تغییر در باورهای بدبینانه دانش آموزان پسر دارای اختلال نارساخوانی شود. 

متن کامل [PDF 450 kb]   (854 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb