URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1432-fa.html
هدف: هدف از این مطالعه، بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عادات زندگی در کودکان فلجمغزی 13-5 ساله ایرانی بود. که از آن برای سنجش مشارکت در کودکان فلجمغزی استفاده میگردد.
روش بررسی: 101 کودک فلجمغزی 13-5 ساله و مراقبینشان به روش نمونهگیری در دسترس وارد این مطالعه که از نوع اعتبارسنجی و ابزارسازی میباشد؛ شدند. آنها علاوه بر پرسشنامه LIFE-H ، به پرسشنامه ویژگیهای فردی نیز پاسخ دادند. سپس روایی افتراقی آیتمها با استفاده از آزمون اسپیرمن محاسبه گردید. برای بررسی پایایی در دفعات آزمون، 22 نفر از آنها به فاصله زمانی 2 هفته، مجدداً پرسشنامه را تکمیل کردند. همچنین روایی ظاهری پرسشنامه در دو مرحله توسط کارشناسان و مراقبین کودکان مورد بررسی قرار گرفت. بررسی روایی محتوایی به روش لاوشه انجام گردید و از نظرات 13 متخصص کاردرمانی استفاده شد.
یافتهها: اغلب افراد روایی ظاهری پرسشنامه را خوب گزارش کردند. در بررسی روایی محتوایی به جز دو آیتم، بقیه آیتمها نمره قابل قبولی را بدست آوردند. تمام آیتمها همبستگی معنادار و خوبی را با نمره بخش مربوطه کسب کردند (r>0/39). همچنین تمام بخشها نیز با نمره کل پرسشنامه همبستگی بالاتری نشان دادند (r>0/50). مقادیر ICC برای تمام بخشها بیشتر از 0/6 حاصل شد که برای کل پرسشنامه 0/87 بدست آمد.
نتیجهگیری: بررسی یافتهها نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه عادات زندگی (LIFE_H) در کودکان فلجمغزی از روایی و پایایی خوبی برخوردار است. بنابراین میتوان از آن جهت سنجش مشارکت این کودکان هم در مطالعات تحقیقاتی و هم به عنوان ابزار بالینی استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |