دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1391 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni M, Taheri H R. The Effect of Special Olympics Programs on Down Syndrome People's Self-Efficacy. jrehab. 2013; 13 (4) :100-107
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1093-fa.html
مؤمنی مریم، طاهری حمیدرضا. تآثیر برنامه‌های المپیک ویژه بر خودکارآمدی افراد سندرم داون . مجله توانبخشی. 1391; 13 (4) :100-107

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1093-fa.html


1- دانشجوی دکترای رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد (واحد بین الملل)، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مشهد، ایران. ، m.momeni1360@gmail.com
2- دکترای رفتار حرکتی، دانشيار دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (12373 مشاهده)

هدف: مطالعات تحقیقی نشان می‌دهند که شرکت در برنامه‌های اجتماعی نقش موثری در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی افراد کم‌توان‌ذهنی دارد. یکی از این برنامه‌ها، مسابقات ورزشی المپیک ویژه و برنامه‌های جانبی آن است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثر برنامه‌های ورزشی و اجتماعی المپیک ویژه بر خودکارآمدی افراد سندرم داون می‌باشد.

روش بررسی: ۴۰نفر ورزشکار (۱۶ دختر و ۲۴ پسر) سندرم داون که اعضای تیمهای ملی المپیک ویژه‌ ایران را تشکیل می‌دادند در این تحقیق شبه تجربی شرکت نمودند. افراد گروه کنترل نیز شامل ۲۲ پسر و ۱۵ دختر سندرم داون غیرورزشکار بودند که به‌طور تصادفی از انجمن‌های حمایت از افراد سندرم داون انتخاب شدند. ۹ ماه شرکت در برنامه‌های ورزشی-اجتماعی المپیک ویژه به عنوان پروتکل تمرینی گروه تجربی در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق نیز شامل پرسشنامه خودکارآمدی ویلرولد بود. داده‌ها با آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، تی‌زوجی و تی‌مستقل تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج آزمون تی همبسته نشان داد که پس از نه ماه تمرین افزایش معنی‌داری در خودکارآمدی اجتماعی (۰/۰۰۱>P)، و خودکارآمدی عمومی (۰/۰۰۱>P ) در گروه تجربی حاصل شد، در حالیکه ‌این تغییر در گروه کنترل معنی‌دار نبود.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی المپیک ویژه، می‌تواند حس خودکارآمدی را در این افراد افزایش داده و باعث گردد که در تعاملات اجتماعی‌شان وابستگی کمتری به والدین و دیگران داشته باشند.

متن کامل [PDF 480 kb]   (997 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۱/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb