دوره 1، شماره 1 - ( تابستان 1379 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foroughan M, Emami H, A'bdi-Farkoush B, Partow-Azar B. The Epidemiologic Study of Depression in Medical Students of Bandar Abbas University (1994-1995). jrehab 2000; 1 (1) :19-29
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-505-fa.html
فروغان مهشید، امامی حبیب، عبدی‌فرکوش بهرام، پرتوآذر بابک. بررسی اپیدمیولوژیک افسردگی در دانشجویان پزشکی. مجله توانبخشی. 1379; 1 (1) :19-29

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-505-fa.html


1- مرکز تحقیقات مسایل اجتماعی و روانی سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، mfroughan@ hotmail.com
چکیده:   (9178 مشاهده)

هدف: هدف از انجام این پژوهش یافتن درصد فراوانی افسردگی، شدت آن و نیز ارتباط آن با استرس‌های حاد ومزمن، سابقه بیماری‌های عصبی-روانی و برخی از شاخص‌های جمعیت شناختی در میان دانشجویان پزشکی دانشگاه بندرعباس در سال 74-1373 بود.

روش: تعداد 300 پرسشنامه بر اساس نمونه‌گیری طبقه‌ای-تصادفی و با رعایت تناسب بین دوجنس در جمعیت دانشجویان در میان آنان توزیع شد و تحت بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها: در این تحقیق درصد فراوانی افسردگی و شدت آن در 271 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی بندرعباس با استفاده از آزمون یک مورد بررسی قرار گرفت. %1/44 از دانشجویان، افسردگی نشان دادند. شدت افسردگی در %3/26 خفیف، در %4/10 متوسط و در %4/7 شدید ارزیابی شد. فراوانی افسردگی در دانشجویان سال سوم و پنجم بیشتر بود. میزان افسردگی با متأهل بودن، تجربه استرسهای حاد، ابتلا به بیماریهای مزمن و ابتلای قبلی به افسردگی و سایر اختلالات روانی، همبستگی آماری معنی‌دار مثبتی داشت عدم علاقه به رشته پزشکی و نارضایتی از شرایط فعلی نیز همبستگی مشخصی با افسردگی نشان دادند اما سن، جنس، بومی بودن، استرسهای مزمن و سابقه خانوادگی مثبت افسردگی، رابطه معنی داری با افسردگی نداشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به درصد بالای افسردگی در دانشجوین پزشکی، ضرورت توجه خاص به این گروه از لحاظ پیشگیری، شناسایی به موقع، و درمان مشخص می‌شود. کاهش استرس‌های تحصیلی از طریق زمان‌بندی مناسب دروس و امتحانات، بازنگری به روش تدریس و مطالب آموزشی و ایجاد مراکز فعال مشاوره دانشجویی می‌تواند در این راستا مثمر ثمر واقع شود. تغییر درسیستم پذیرش دانشجو، ایجاد تسهیلات رفاهی بیشتر برای دانشجویانی که ازبیماری‌های مزمن رنج می برند و نیز بالابردن سطح آگاهی علاقه‌مندان به تحصیل در رشته پزشکی در مورد آینده شغلی خود از دیگر مواردی است که می تواند تاثیر به سزایی در این زمینه داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: افسردگی، بررسی اپیدمیولوژیک
متن کامل [PDF 389 kb]   (2165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1389/5/6 | پذیرش: 1394/7/16 | انتشار: 1394/7/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb