دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1388 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahgozar M, Mousavi N, Sima-Shirazi, Daroubi A, Danaye-Tousi M, Pourshahbaz A. Comparison of Some of Pragmatic Skills between 4 to 6 Years Old Farsi Speaking Hard of Hearing Children with Normal Hearing Peers. jrehab 2009; 10 (3)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-378-fa.html
رهگذر مهدی، موسوی نجوا، سیماشیرازی طاهره، دارویی اکبر، دانای‌طوسی مریم، پورشهباز عباس. مقایسه برخی توانایی‌های کاربرد شناختی کودکان فارسی زبان کم‌شنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا. مجله توانبخشی. 1388; 10 (3)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-378-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (13106 مشاهده)

هدف: کاربردشناسی زبان عبارت از مطالعه کنشهای گفتاری و جنبه های اجتماعی تعاملات ارتباطی در بافت زبان است. کودکان کم‌شنوا، به دلیل محروم بودن از حس شنوایی که نقش مهمی در رشد مهارت‌های زبانی دارد، در تمام سطوح زبان و از جمله کاربردشناسی با مشکلاتی مواجهند. هدف از این پژوهش، مقایسه برخی توانایی‌های کاربردشناختی شامل پیگیری موضوع، نوبت‌گیری و اصلاح مکالمه در کودکان فارسی زبان کم‌شنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا می‌باشد.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی مورد-شاهدی، 21 کودک شنوا به روش تصادفی ساده از مهدکودکهای عادی و 21 کودک کم‌شنوای شدید به روش نمونه گیری دردسترس از مراکز توانبخشی و کلینیکهای گفتاردرمانی تهران و کرج انتخاب شده و مهارت‌های کاربردشناسی آنها با استفاده از تکالیف محقق‌ساخته در خصوص پیگیری موضوع، نوبت‌گیری و اصلاح مکالمه مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی تکالیف، توسط یک زبان شناس و دو آسیب شناس گفتار و زبان و پایایی تمامی آنها به روش آزمون-بازآزمون و ضریب همبستگی 0/70 تا 0/95 مورد تأیید قرار گرفت. لازم به‌ذکر است ابتدا خرده آزمونهای هوش غیرکلامی از آزمودنیها به عمل آمد و در صورتی که نمره هوش آزمودنی در محدوده طبیعی به دست می آمد، تکالیف کاربرد شناختی در اختیار او قرار می گرفت. داده‌های حاصل با استفاده از آزمونهای مجذور خی، تی مستقل و مان ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین مدت‌زمان پیگیری موضوع (P<0/001)، نمرات نوبت‌گیری (P<0/001)، اصلاح مکالمه از نوع پاسخ به درخواست برای رفع ابهام (P=0/003) و اصلاح مکالمه از نوع درخواست برای رفع ابهام (P=0/002) بین دو گروه کم‌شنوا و شنوا اختلاف معناداری داشت.
نتیجه‌گیری: کودکان کم‌شنوا در به‌کارگیری مهارت‌های کاربردشناسی ضعیف‌تر از کودکان شنوا عمل می‌کنند.

متن کامل [PDF 325 kb]   (2370 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/9/25 | پذیرش: 1394/7/21 | انتشار: 1394/7/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb