دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani F, Hasani Khiabani N, Yazdi L, Lornejad H, Aboulghasemi N, Shariatpanahi G. Designing and Assessing the Validity and Reliability of the Bayley-III Test Examiner Clinical Performance Scale. jrehab 2024; 24 (4) :566-585
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3228-fa.html
سلیمانی فرین، حسنی خیابانی ناهیده، یزدی لیلا، لرنژاد حمیدرضا، ابوالقاسمی ناریا، شریعت پناهی غزال. طراحی و تعیین روایی و پایایی ابزار ارزیابی عملکرد بالینی آزمونگر بیلی-3. مجله توانبخشی. 1402; 24 (4) :566-585

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3228-fa.html


1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- بخش تکامل کودکان، بیمارستان کودکان زهرا مردانی‌آذر، دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ، nahid_md2000@yahoo.com
3- مرکز تکامل همایون، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- اداره سلامت کودکان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
5- گروه بیماری‌های عفونی کودکان، بیمارستان بهرامی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1685 مشاهده)
هدف در چند سال اخیر برنامه ارزیابی و ارتقای تکامل کودکان، موردتوجه و تأکید نظام سلامت واقع شده است. در این راستا آموزش آزمونگران تست بیلی (Bayley) و ارزیابی ایشان، به یکی از نیازهای نظام سلامت تبدیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی یک ابزار جامع و معتبر و تعیین روایی و پایایی آن برای ارزیابی عملکرد بالینی آزمونگر بیلی انجام شد.
روش بررسی جامعه پژوهش آزمونگران تست بیلی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور بودند. در این مطالعه نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انجام شد. ابتدا مفاهیم ارزیابی بالینی از طریق مرور متون و جلسات بحث گروهی متمرکز با 10 نفر از خبرگان تبیین شد و گویه‌های ابزار طراحی شد. جهت بررسی روایی ظاهری از نمره تأثیر استفاده شد. پرسش‌نامه به گروه خبرگان متشکل از 8 نفر از مربیان (ارزیابان) و آزمونگران باتجربه (ارزیابی‌شدگان) ارسال شد و از آن‌ها خواسته شد تا به گویه‌ها از نظر اهمیت از 1 تا 5 نمره دهند.گویه‌هایی که نمره تأثیر کمتر از 1/5 داشتند حذف شدند و ساختار سایر گویه مورد اصلاح و بازبینی ظاهری قرار گرفت. برای بررسی روایی محتوا از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد و پرسش‌نامه به یک گروه 10نفری از خبرگان ارسال شد. با توجه به تعداد گروه خبرگان، گویه‌هایی که میزان ضریب نسبی روایی محتوای کمتر از 0/6 و شاخص روایی محتوای کمتر از 0/7 داشتند حذف شدند. پایایی ابزار از طریق تکرار‌پذیری دفعات آزمون (آزمون ـ بازآزمون)، ضریب توافق در مشاهدات ارزیابان، مقایسه ارزیابان با ارزیاب مرجع و هم‌خوانی درونی تعیین شد. آنالیز داده‌های کمی با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافته‌ها ابزار در بخش اختصاصی با 66 گویه شامل 32 گویه شناختی، 22 گویه زبانی (13 گویه درکی، 9 گویه بیانی)، 12 گویه حرکتی (9 گویه حرکات ظریف، 3 گویه حرکات درشت ) و در بخش عمومی با 14 گویه وارد مرحله سنجش ثبات زمانی و پایایی شد. میزان پایایی آزمون ـ بازآزمون با ضریب همبستگی درون‌رده‌ای در بخش اختصاصی 0/83 و در بخش عمومی 0/86 و ضریب همبستگی درون‌رده‌ای در مشاهدات ارزیابان 0/80 (فاصله اطمینان 95 درصد: 58-82) بود. بیشترین ضریب همبستگی مربوط به مقیاس شناختی (0/88) و کمترین در حرکات درشت (0/76) بود. ضریب کاپا در بین مشاهده‌گران در بخش عمومی بالای 0/7 بود. بالاترین ضریب کاپا در بین مشاهده‌گران در حیطه اختصاصی برابر 1 و کمترین 0/35 بود. میزان هم‌خوانی درونی گویه‌ها (آلفای کرونباخ) در بخش عمومی 0/76 بود.
نتیجه‌گیری ابزار طراحی‌شده در ارزیابی مهارت‌های بالینی آزمونگر بیلی دارای روایی و پایایی است.
متن کامل [PDF 2226 kb]   (175 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (202 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: نورولوژی
دریافت: 1401/9/17 | پذیرش: 1402/4/25 | انتشار: 1402/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb