دوره 23، شماره 2 - ( تابستان- در حال انتشار 1401 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keyhani F, Darouie A, Farazi M, Hosseinzadeh S, keyhani M. An Investigation of Dual Task Effect on The Severity of Stuttering in School-Age Children. jrehab. 2022; 23 (2)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2905-fa.html
کیهانی فهیمه، دارویی اکبر، فرازی مرتضی، حسین زاده سمانه، کیهانی محمد. بررسی تأثیر تکالیف دوگانه بر شدت لکنت در کودکان مدرسه‌رو. مجله توانبخشی. 1401; 23 (2)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2905-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی ، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، adarouie@hotmail.com
3- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران.
4- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران.
5- حوزه‌ی علمیه‌ی امام خمینی(ره)، تهران، ایران.
چکیده:   (832 مشاهده)
هدف: لکنت اختلالی گفتاری است که به‌صورت وقفه‌های مکرر و غیرطبیعی در جریان گفتار اتفاق می‌افتد؛ معمولاً به‌صورت تکرار، کشیده‌گویی و گیر در جریان هوا یا صداسازی رخ می‌دهد. علی‌رغم تئوری‌های متعدد تاکنون علت لکنت به‌طور کامل مشخص نشده و عوامل مختلفی برای سبب‌شناسی آن مطرح گردیده‌ است که از آن جمله می‌توان به جنبه‌های شناختی و زبانی اشاره کرد. بر طبق فرضیه چرخه‌ی معیوب، افزایش ناروانی گفتار درنتیجه‌ی بیش ‌از حد توجه کردن روی گفتار است. حال در این مطالعه برآنیم تا تاثیر کاهش توجه بر گفتار را با استفاده از تکالیف دوگانه در 2 حوزه‌ی کلامی و غیرکلامی بر کودکان دارای لکنت بسنجیم. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تکالیف دوگانه بر شدت لکنت در کودکان مدرسه‌رو بود. 
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی-مشاهده‌ای آزمودنی‌ها شامل 39 کودک 12-8 سال (10.25±1/35 ) مبتلا به لکنت رشدی که 5 دختر(%12.8) و 34(%87.2) پسر بودند به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس از مدارس ابتدایی مناطق 4 و 8 و کلینیک‌های گفتاردرمانی شهر تهران انتخاب شدند. طراحی تکلیف دوگانه با استفاده از برنامه ویژوال بیسیک انجام شد. در طی پژوهش انجام شده 4 نمونه‌ی گفتاری از افراد گرفته شد، نمونه‌ی دوم و سوم به صورت تکلیف دوگانه (اضافه شدن تکلیف کلامی یا غیرکلامی) و تکلیف اول و چهارم به صورت تکلیف منفرد طراحی شد. شدت لکنت آزمودنی‌ها در هر یک از نمونه‌های گفتاری براساس تعداد هجاهای لکنت شده (SS%) به دست آمد و داده‌ها وارد نسخه‌ی 20 نرم‌افزار  Spss شد. با توجه به توزیع غیرطبیعی داده‌ها، از مدل خطی تعمیم یافته با روش معادلات براورد تعمیم یافته و آزمون بونفرونی جهت تعیین تفاوت شدت لکنت در نمونه‌های گفتاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج ازمون GEE نشان داد شدت لکنت در 4 نمونه گفتاری تفاوت دارد (pvalue= 0.015). کمترین و بیشترین میانگین شدت لکنت در 39 آزمودنی به ترتیب مربوط به تکلیف دوگانه‌ی غیرکلامی (14.85) و تکلیف منفرد ابتدایی (17.11) بود. در مقایسه‌ی دوبه‌دوی شدت لکنت مشخص شد که میانگین شدت لکنت در تکلیف منفرد انتهایی به‌طور معنی‌داری کم‌تر از تکلیف منفرد ابتدایی است (pvalue < 0/05). از سوی دیگر تفاوت میانگین شدت لکنت در زمان انجام تکالیف دوگانه (کلامی و غیرکلامی) معنی‌دار نبود (pvalue > 0/05).
  نتیجه گیری: یافته‌های این تحقیق نشان داد انجام تکالیف دوگانه توسط کودکان دارای لکنت موجب کاهش شدت لکنت آنان می‌شود؛ به عبارت دیگر معطوف کردن توجه کودکان مورد مطالعه در این پژوهش به تکالیف کلامی و غیرکلامی در حین صحبت آن‌ها منجر به کاهش ناروانی آنان گشت.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: 1400/2/16 | پذیرش: 1400/7/21 | انتشار: 1401/4/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb