دوره 23، شماره 2 - ( تابستان- در حال انتشار 1401 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rohani Ravari M H, Darouie A, Bakhshi E, Amiri E. Investigation of the Effect of Distance Delivery of Lidcombe Program on the Severity of Stuttering in Preschool Children: A Single Subject Study. jrehab. 2022; 23 (2)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2904-fa.html
روحانی راوری محمد حسین، دارویی اکبر، بخشی عنایت الله، امیری احسان. بررسی اثربخشی اجرای برنامۀ لیدکامب از راه دور بر شدت لکنت کودکان پیش دبستانی: مطالعۀ تک موردی. مجله توانبخشی. 1401; 23 (2)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2904-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، adarouie@hotmail.com
3- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
4- گروه گفتاردرمانی، دانشکدۀ علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (579 مشاهده)
هدف: برنامه درمانی لیدکامب یکی از درمانهای لکنت در کودکان پیش دبستانی می‌باشد که اثر‌بخشی آن بر روی بهبود لکنت مورد تایید قرار گرفته‌است. برخی از خانوادهها به دلایل مختلف امکان دسترسی به مراکز درمانی را ندارند و به همین دلیل از دریافت درمان محروم می‌شوند. درمان از راه دور شیوۀ مناسبی برای رفع این مشکل می‌باشد که با استفاده از آن همۀ افراد بدون توجه به محدودۀ جغرافیایی می‌توانند درمان‌های مورد‌نیاز خود را دریافت کنند. با توجه به اینکه پژوهش‌هایی در زمینۀ درمان اختلالات گفتار و زبان از راه دور به شیوه‌های متفاوت در کشور‌های مختلف صورت گرفته است و نیز بدلیل اینکه تفاوت‌های فرهنگی بر‌روی مدت زمان برنامه لیدکامب و همچنین اجرای آن از راه دور تاثیر گذار‌است، قصد ما از انجام این پژوهش بررسی میزان اثربخشی  برنامۀ درمانی لکنت از راه دور بر روی کودکان پیشدبستانی در ایران بوده‌است.             
شیوه: در این مطالعۀ تک موردی، برنامهدرمانی لیدکامب از طریق ارتباط زندۀ تصویری بین درمانگر در کلینیک و آزمودنی‌ها در منزل به مدت 15 جلسه هفتگی بر روی 5 کودک 4 تا 6 سال که شامل سه پسر و دو دختر بودند، اجرا گردید. برای بررسی تأثیر درمان از درصد هجاهای لکنت شده که توسط درمانگر ثبت می‌شد و مقیاس 9 نمره‌ای شدت لکنت که توسط والدین در منزل ثبت می‌گردید (1)، استفاده‌شد، که در طی خط پایه‌ اول که به مدت 3 هفته در نظر گرفته‌شده‌بود، 21 مرتبه نمرۀ شدت و 3 مرتبه درصد هجاهای لکنت شده ثبت‌گردید، در فاز مداخله که به مدت 15 جلسۀ هفتگی برگزار‌شد‌، 105 مرتبه نمره شدت و 15 مرتبه درصد هجاهای لکنت شده ثبت‌شد و در خط پایهدوم که به مدت 3 هفته پس از فاز مداخله در نظر گرفته‌شده‌بود21 مرتبه نمرهشدت و 3 مرتبه درصد هجاهای لکنت شده ثبت‌شد.
نتایج: برای تحلیل داده‌های این مطالعه از شاخص Z و رسم نمودار استفاده‌شد. بررسی نمرات شدت لکنت و درصد هجاهای لکنت شده در پیش از مداخله و پس از آن، نشان دهندهکاهش شدت و درصد هجاهای لکنت شده در کودکان می‌باشد. 2 نفر از آزمودنی‌ها پس از 15 جلسه به معیار‌های پایانی فاز اول برنامه لیدکامب نزدیک‌شدند (نمرات شدت 1 و 2)، اما به معیار‌ها دست‌نیافتند. سایر آزمودنی‌ها نیز علی‌رغم کاهش شدت و درصد لکنت، به معیار‌های پایانی فاز اول دست‌نیافتند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان‌دهنده تاثیر مثبت برنامهدرمانی لیدکامب از راه دور بر کاهش لکنت آزمودنی‌ها بود، اما با این وجود آزمودنی‌ها پس از 15 جلسه مداخله نتوانستند به معیار‌های پایانی فاز اول این برنامه دست‌پیدا‌کنند. با توجه به این نتایج می‌توان نتیجه‌گرفت که ارائه برنامه لیدکامب از راه دور می‌تواند بر کاهش لکنت مؤثر‌باشد، اما ممکن است در این نوع ارائه درمان، به تعداد جلسات بیشتری نسبت به درمان حضوری نیاز‌باشد‌.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: 1400/2/16 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1401/4/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb