دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Fard F, Mirzaie H, Hoseini S A, Riazi A, Ebadi A, Houshmandzadeh N. Psychometric Evaluation of Instruments Used in Children and Adolescents With Visual Impairments: A Systematic Review Study. jrehab. 2022; 23 (1) :140-161
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2893-fa.html
قاسمی فرد فاطمه، میرزایی هوشنگ، حسینی علی، ریاضی عباس، عبادی عباس، هوشمند زاده نرگس. بررسی روان‌سنجی ابزارهای مورد استفاده در‌ کودکان و نوجوانان با آسیب‌های بینایی: یک مطالعه مروری سیستماتیک. مجله توانبخشی. 1401; 23 (1) :161-140

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2893-fa.html


1- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.استاد، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، fg.star1373@yahoo.com
3- گروه اپتومتری، مرکز تحقیقات دانشکده توانبخشی، دانشکده اپتومتری، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
4- استاد، گروه پرستاری، دانشگاه علومپزشکی بقیه الله، تهران، ایران.
چکیده:   (1202 مشاهده)
هدف: استفاده از ابزارهای استاندارد می‌تواند اثرات دقیق آزمایشات را در کودکان و نوجوانان دچار آسیب بینایی نشان دهد. تا‌کنون هیچ مطالعه مروری جامعی به ارزیابی ویژگی‌های کلی و روان‌سنجی ابزارهای مورد استفاده در کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی نپرداخته است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار‌های مورد استفاده برای ‌کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی پرداخته است.
روش بررسی: پایگاه داده‌های مگایران، ایران مدکس، ساینس، پاب‌مد، اسکپوس، کوهرن، کتابخانه ملی ایران و گوگل اسکالر با استفاده از کلید‌واژه‌های فارسی و انگلیسی تا سال 2021 جست‌وجو شد. مطالعات و ابزارهای مورد استفاده در کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی از نظر شرایط ورود به مطالعه توسط دو نفر بررسی شدند. اطلاعات مرتبط و کیفیت‌سنجی ابزارها با چک‌لیست اقتباس‌یافته کاسمین و فرم ارزیابی نقادانه مطالعات کمّی بررسی شدند. ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار‌های مورد بررسی در دسته‌های روایی با زیر‌گروه‌های روایی صوری، محتوا، وابسته به ملاک و سازه و قابلیت اعتماد با زیرگروه‌های پایایی داخلی و خارجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: از 1738 مقاله یافت‌شده، 39 مقاله مطالعه و تجزیه و تحلیل شدند. از 39 مقاله، 26 مورد از کیفیت بالا و سایر موارد در سطح متوسط ​​بودند. مطالعات اولیه با روش‌های مختلف شامل توسعه ابزار، بومی‌سازی، مطالعات تجربی، طولی یا مقطعی انجام گرفته بودند. ابزار‌های مورد استفاده برای کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی در طبقات رشدی (مهارت‌های عمومی، شناختی و اجتماعی)، فعالیت‌های روزمره زندگی، کیفیت زندگی و بیناییِ عملکردی طبقه‌بندی شدند. از میان ابزارهای توسعه‌یافته صرفاً تست هوش دکر، پرسش‌نامه کیفیت زندگی مرتبط با بینایی، پرسش‌نامه کاردیف عملکرد بینایی برای کودکان، پرسش‌نامه عملکرد بینایی افرادکم بینا نسخه اول و دوم و پرسش‌نامه بینایی عملکردی برای کودکان با ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب گزارش شده بودند. در ارتباط با ابزار‌های تطابقی، تغییرات اعمال‌شده شامل استفاده از کمک شنیداری، لامسه، بویایی و حرکتی، تغییر واژگان، روش اجرایی ابزار و به‌کار‌گیری وسایل کمکی بود که تنها تعدادی از آن‌ها ویژگی‌های روان‌سنجی را گزارش کردند.
نتیجه‌گیری: این مطالعه مروری نشان می‌دهد ابزار‌های‌ محدودی برای کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی طراحی شده است که اعتبار و پایایی آن‌ها به‌ شکل کامل و صحیح بررسی و گزارش نشده‌اند. این در حالی است که برای بهبود کیفیت مطالعات و کنترل خطاهای سیستماتیک به ابزارهای استانداردنیاز است.
متن کامل [PDF 4794 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1400/1/23 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1401/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb