دوره 23، شماره 2 - ( تابستان- در حال انتشار 1401 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Johari N, Mirzai H, Haghgoo H A, Hosseinzadeh S. Effect of Adlerian Play Therapy on Working Memory of Girl Students With Intellectual Disability Aged 7_12 Years. jrehab. 2022; 23 (2)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2871-fa.html
جوهری نویدا، میرزایی هوشنگ، حق گو حجت الله، حسین زاده سمانه. تاثیر بازی درمانی آدلرین برحافظه فعال دانش آموزان دختر هفت تا دوازده سال با اختلال هوش خفیف. مجله توانبخشی. 1401; 23 (2)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2871-fa.html


1- گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، hooshang_mirzaie@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (609 مشاهده)
هدف: ناتوانی هوشی یکی از اختلال­های رشدی عصبی رایج است؛ که نقص در زمینه حافظه­ فعال یک حقیقت واضحی است که در کودکان درگیر این اختلال وجود دارد. یکی از شیوه­های موثر در زمینه ی یادگیری، استفاده از بازی و بکارگیری تکنیک­های بازی­درمانی می باشد. در این شیوه به کودکان فرصتی برای تمرین رفتارهای مفید اجتماعی و تجارب افکار و احساسات جدید در محیطی امن و همراه با روابطی حمایت گونه داده می­شود. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی آدلرین بر حافظه فعال دانش آموزان دختر 7 تا 12 سال، با اختلال هوش خفیف صورت گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، از 60 دانش آموز دختر  7 تا 12 سال با تشخیص اختلال هوش خفیف در مدرسه ی استثنائی فاطمه­ی زهرا در شهر قم، 28 دانش­آموز دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، و با تخصیص تصادفی به صورت 1:1 به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، پروتکل آدلرین تراپی را به مدت 10 هفته و هفته ای سه جلسه 45 دقیقه ای (30 جلسه)، دریافت کردند؛ حافظه­ی فعال هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و یک ماه بعد، بدون دریافت مداخله به منظور پیگیری، به وسیله ی نسخه­ی چهارم آزمون مقیاس هوش وکسلر کودکان WISC(IV)، سنجیده شد. تحلیل داده ها با آزمون­های شایپرو ویلک، فریدمن، من-ویتنی، بونفرونی و معادلات برآورد تعمیم یافته و به وسیله نسخه 22 نرم افزار SPSS انجام گردید. سطح معنی داری نیز 5 درصد لحاظ شد.
یافته ها: بیشترین فراوانی در هر گروه (آزمایش و کنترل) مربوط به سن 7 سال (پایه اول) می‌باشد، با شش نفر (%43)؛ همچنین کمترین فراوانی مربوط به سن 9 سال (پایه سوم) است با دو نفر (%14) در هر گروه. میانگین و انحراف معیار خرده آزمون حافظه فعال در گروه آزمایش در آزمون WISC(IV)، از ۶۶/۳± ۲۸/۶ در پیش آزمون به ۸۶/۴± ۱۰ در پس آزمون و ۲۵/۵± ۶۴/۱۲ در پیگیری افزایش یافته است؛ در حالی که در گروه کنترل این تغییرات از ۱۹/۳± ۹۲/۵ در پیش آزمون به ۱۷/۳± ۶۴/۵ و ۴۱/۳ ± ۸۵/۵ در پس آزمون و پیگیری تغییر یافته است. در گروه آزمایش میانگین حافظه فعال در تمام مراحل اندازه‌گیری تفاوت معنی‌داری داشت p<0.05) ). در مرحله قبل از مداخله، میانگین حافظه فعال در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری نداشتند p>0.05) ). در مرحله بعد از مداخله به دلیل اینکه مقدار احتمال خیلی نزدیک 0.05 است؛ می توانیم از آن چشم پوشی کنیم و معنی دار در نظر بگیریم. در مرحله پیگیری، میانگین حافظه فعال در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشته‌اند p<0.05) ).
نتیجه گیری: به نظر می رسد که بازی­درمانی کودک_محور به شیوه (آدلرین) بر حافظه فعال دانش آموزان اختلال هوش خفیف تاثیر ماندگاری داشته باشد؛ بنابراین، در برنامه ریزی های آموزشی برای این دانش آموزان می توان از بازی درمانی آدلرین جهت تقویت حافظه فعال استفاده کرد.
     
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1399/11/5 | پذیرش: 1400/7/21 | انتشار: 1401/4/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb