دوره 21، شماره 4 - ( زمستان - در حال انتشار 1399 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharib M, Shayesteh Azar M, Vameghi R, Hosseini S A, Nobakht Z, Dalvandi H. The Investigation of Relationship and Predictive Role of Environmental Factors on Participation of Children With Diplegic Spastic Cerebral Palsy Spectrum Disorder: A Primitive Study. jrehab. 2020; 21 (4)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2778-fa.html
غریب مسعود، شایسته آذر مسعود، وامقی روشنک، حسینی سید علی، نوبخت زهرا، دالوندی حمید. بررسی رابطه و نقش پیش بینی کننده عوامل محیطی بر مشارکت کودکان دارای اختلال طیف فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک: یک مطالعه اولیه. مجله توانبخشی. 1399; 21 (4)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2778-fa.html


1- استادیار کاردرمانی، مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران،ساری، ایران.
2- دانشیار ارتوپدی، مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران،ساری، ایران.
3- استاد کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران.
4- دکتری کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران.
5- استادیار کاردرمانی، گروه اموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران،ایران. ، hdalvand@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (234 مشاهده)
اهداف: اختلال طیف فلج مغزی شایع­ترین ناتوانی حرکتی دوران کودکی و یک وضعیت رشدی عصبی است که در مراحل اولیه زندگی شروع شده و در تمام طول زندگی ادامه دارد. علاوه بر مشکلات حرکتی که بر میزان مشارکت کودک دارای اختلال طیف فلج مغزی تأثیر گذار است، محیط نیز می تواند میزان این مشارکت را کاهش یا افزایش دهد. هدف این مطالعه بررسی رابطه و نقش پیش بینی کننده عوامل محیطی بر میزان مشارکت کودکان دارای اختلال طیف فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک بود.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی، جامعه مورد مطالعه کودکان دارای اختلال طیف فلج مغزی و والدین آنان بودند که از میان آنها، 116 کودک دایپلژی اسپاستیک و والدین آنها به روش نمونه گیری در دسترس در سالهای 1397-1396 در کلینیک­های کاردرمانی استان های تهران، مازندران و البرز انتخاب شدند. از والدین خواسته شد پرسشنامه اروپایی محیط کودک و پرسشنامه عادات زندگی که به ترتیب به منظور سنجش عوامل محیطی و مشارکت کودکشان بود را تکمیل نمایند. از سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت برای سطح بندی عملکرد حرکتی درشت و توانایی راه رفتن و از مقیاس سطح شناختی اسپارکل، برای تخمین سطح هوشی استفاده گردید. از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 به منظور تحلیل نتایج استفاده شد.
نتایج: 3/23درصد از این کودکان در سطح یک، 6/27 درصد در سطح دو، 9/31 در سطح سه و 2/17درصد در سطح 4 سیستم طبقه بندی حرکات درشت قرار داشتند. 7/89 درصد کودکان دارای سطح هوشی بالای هفتاد و پنج و 3/85 درصد این کودکان فاقد تشنج بودند. تمامی بخش­ها و خرده مقیاس­های عوامل محیطی با مشارکت همبستگی معناداری داشتند (01/0> P). بخش محیط فیزیکی دارای بالاترین همبستگی با مشارکت بود (01/0> P ، 811/0-=r)در مدل رگرسیونی خطی بخش محیط فیزیکی(01/0>P، 475/0-=B) و نگرش  (05/0>P، 285/0-=B) در پیش بینی مشارکت نقش داشتند(71/0=R2).
نتیجه گیری: محیط فیزیکی علاوه بر همبستگی خوب با مشارکت اجتماعی در کودکان دارای اختلال طیف فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک به همراه نگرش، جزو عوامل پیش بینی کننده بر میزان مشارکت نیز هستند. لذا با انجام تطابقات محیطی در خانه، جامعه، مدرسه و خصوصا حمل و نقل می توان بر میزان مشارکت کودکان دایپلژی اسپاستیک افزود.
واژه‌های کلیدی: کودک، فلج مغزی، مشارکت، عوامل محیطی، نگرش
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1399/2/3 | پذیرش: 1399/5/15 | انتشار: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb