دوره 21، شماره 4 - ( زمستان - در حال انتشار 1399 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derakhshan nejad M, Nikbakht M, Ghanbarzadeh M, Ranjbar R. Effect of Concurrent Training Order With Electromyostimulation on Physical Performance in Young Elderly Women. jrehab. 2020; 21 (4)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2741-fa.html
درخشان نژاد مهری، نیکبخت ، مسعود، قنبرزاده محسن، رنجبر روح الله. اثر ترتیب تمرین موازی به همراه تحریک الکتریکی عضلانی بر عملکرد جسمانی زنان سالمند جوان. مجله توانبخشی. 1399; 21 (4)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2741-fa.html


1- دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. ، derakhshan1959@gmail.com
2- دانشیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
3- استادیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
چکیده:   (314 مشاهده)
مقدمه: سالمندی یکی از مراحل زندگی است که به دلیل شرایط ویژه این دوره از زندگی نیاز به توجه ویژه دارد. کم ­تحرکی و ضعف عضلانی ناشی از سالخوردگی از عوامل مهم کاهش آمادگی جسمانی و عملکردی سالمندان می­باشند که می­توانند کیفیت زندگی آنها را کاهش دهد. از طرفی تحریک الکتریکی عضلانی[1] (EMS) یکی از شیوه­ های مدرن تمرینی می ­باشد که می­تواند برای افراد کم ­توان مانند سالمندان مناسب باشد. همچنین ترتیب تمرین در تمرینات موازی یکی از متغیرهای تمرین می­باشد که می ­تواند بر سازگاری­ های ایجاد شده در اثر تمرین موثر باشد. هدف تحقیق حاضر مقایسه اثر ترتیب تمرین در تمرینات موازی به همراه EMS بر عملکرد حرکتی زنان سالمند می ­باشد.
روش تحقیق: در تحقیق نیمه­ تجربی حاضر که به صورت یک سوکور انجام شد، تعداد 50 زن سالمند سالم داوطلب با دامنه سنی 70-60 سال به روش نمونه­ گیری تصادفی[2] انتخاب شدند و به صورت تصادفی به گروه­ های (هر گروه 10 نفر): تمرین هوازی- مقاومتی به همراه EMS، تمرین مقاومتی- هوازی به همراه EMS، تمرین چرخشی (تغییر اولیت به صورت تناوبی در جلسات تمرین) به همراه EMS، چرخشی  و کنترل (بدون تمرین) تقسیم شدند. پروتکل تمرین شامل دوازده هفته تمرین، سه جلسه تمرین در هفته و هر جلسه تمرین شامل سه مرحله گرم کردن (15-10 دقیقه، تمرینات اصلی (20 دقیقه) و سرد کردن (10 دقیقه) بود. برنامه تمرین اصلی شامل 20 دقیقه تمرینات ترکیبی موازی بود که به صورت دو مرحله 10 دقیقه ای با استراحت 5-3 دقیقه ای بین مراحل تمرین اجرا شد. تمرینات ایروبیک با شدت 70-50 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی و تمرینات مقاومتی با استفاده از تمرینات با وزن بدن و کش­های الاستیک برای گروه ­های عضلانی مختلف انجام شد. برنامه تمرین از نظر حجم و شدت برای همه گروه­ ها یکسان بود تنها تفاوت در ترتیب تمرین و ارایه EMS بود. قدرت عضلات بالاتنه و پایین تنه به ترتیب با آزمون پرس سینه و اکستنشن زانو نشسته، حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max) با  آزمون یک مایل پیاده­روی راکپورت، استقامت عضلانی با آزمون 2 دقیقه گام برداشتن در جا و توان پایین ­تنه با آزمون راه رفتن روی سطح شیب ­دار در دو مرحله قبل و پس از مداخله تحقیق اندازه ­گیری شدند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون ­های های تی وابسته و تحلیل کواریانس (ANCOVA) و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و سطح معنی­ داری (0/05 ≥ P) انجام شد.
یافته های تحقیق: پس از دوره تمرین افزایش معنی­ داری در همه متغیرهای وابسته اندازه­ گیری شده نسبت به مقادیر پایه مشاهده شد (0/001 > P). نیز افزایش معنی ­داری در سطح VO2max، قدرت بالاتنه و پایین تنه و استقامت عضلانی در همه گروه ­های مداخله نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (0/001 > P) اما توان پایین تنه فقط در گروه­ های مداخله به همراه EMS نسبت به گروه کنترل معنی ­داری بود (0/01 > P). تغییرات  VO2maxو قدرت پایین تنه در گروه ­های تمرین به همراه EMS به صورت معنی ­داری نسبت به گروه بدون EMS بیشتر بود (0/01 > P). همچنین قدرت بالاتنه و استقامت عضلات پایین تنه در گروه با اولویت تمرین مقاومتی به همراه EMS نسبت به گروه ترکیبی بدون EMS بیشتر بود (0/01 > P).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج می­توان گفت که تمرینات ترکیبی موازی روش مفیدی در ارتقای آمادگی جسمانی و عملکرد جسمانی زنان سالمند می ­باشد و استفاده از EMS می تواند موجب افزایش اثر سازگاری ­های حاصل از تمرین بخصوص توان پایین تنه در سالمندان باشد و می ­تواند از عوارض مرتبط با ضعف عضلانی جلوگیری کند. از طرفی ترتیب تمرین با اولویت تمرین مقاومتی می ­تواند بر افزایش اثر تمرین بر متغیرهای قدرت عضلات بالاتنه و استقامت عضلانی موثر باشد ولی بر قدرت عضلات پایین تنه، استقامت قلبی- تنفسی و توان پایین تنه اثر معنی­داری ندارد.

     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سالمندی
دریافت: 1398/10/6 | پذیرش: 1399/6/2 | انتشار: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb