URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2081-fa.html
هدف سنجش رضایت والدین از خدمات ارائهشده به کودکان کمشنوا، از شاخصهای مهم ارزیابی اثربخشی برنامههای مراکز خانواده و کودک کمشنوا و همچنین ابزار مفیدی برای بررسی نقایص این برنامههاست. برایناساس در مطالعه حاضر طراحی و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رضایت والدین از خدمات ارائهشده به کودکان کمشنوا زیر 6 سال مدنظر بوده است.
روش بررسی پژوهش حاضر مطالعهای توصیفیتحلیلی و از نوع اعتبارسنجی و ابزارسازی بود. پرسشنامه محققساخته رضایتمندی والدین از خدمات ارائهشده به کودکان کمشنوا شهر تهران توسط 60 نفر از والدین کودکان کمشنوا تکمیل شد. این افراد بهطورتصادفی انتخاب شده و حداقل یکسال از خدمات آموزشی و توانبخشی شنوایی مراکز خانواده و کودک کمشنوا شهر تهران استفاده کرده بودند. 15 نفر از این والدین بهمنظور سنجش تکرارپذیری در آزمون مجدد شرکت کردند. این پرسشنامه از 5 زیرآزمون تشکیل شده بود. این زیرآزمونها عبارت بود از: رضایت از امکانات ساختاری و محیطی مرکز ( شامل 7 سؤال)، رضایت از شرایط بهداشتی مرکز (شامل 10 سؤال)، رضایت از خدمات و عملکرد مرکز (شامل 18 سؤال)، رضایت از ارتباط و شیوه برخورد کارکنان مرکز (شامل 12 سؤال) و رضایت از هزینههای پرداختی در مقابل خدمات (شامل3 سؤال). بهمنظور اعتبارسنجی و خصوصیات روانسنجی پرسشنامه طراحیشده این دست گزینهها ارزیابی شد: رضایت والدین از خدمات ارائهشده به کودکان کمشنوا، ثبات درونی در سطح مورد و مقیاس، همبستگی مورد با کل مقیاس، تکرارپذیری آزمونبازآزمون و روایی صوری و روایی محتوایی. درنهایت، دادههای موجود با استفاده از نسخه 17 نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل آماری شد. روشهای آماری مطالعه حاضر عبارت بود از: محاسبه ضریبهای آلفای کرونباخ، همبستگی اسپیرمن و آزمونهای کولموگروفاسمیرنوف، فریدمن،کروسکالوالیس و یومانویتنی.
یافتهها درباره ویژگیهای روانسنجی روایی محتوایی پرسشنامه 79/0 و پایایی ثبات درونی 90درصد بهدست آمد. همبستگی مورد با کل مقیاس برای هر مورد محاسبه شد که همگی موارد، همبستگی مناسبی را نشان داد. بهعلاوه پایایی آزمونبازآزمون 75درصد بود. در این بررسی بیشتر والدین از تمامی حیطههای خدماتی مراکز راضی یا نسبتاً راضی بودند. این حیطهها شامل این نکات بود: رضایتمندی کلی (5/69درصد)، امکانات ساختاری و محیطی (66/80درصد)، شرایط بهداشتی (75درصد)، خدمات و عملکرد مرکز (91/66درصد)، ارتباط و شیوه برخورد کارکنان (91/66درصد) و هزینهها (55/5درصد). درمیان موارد پرسشنامه بیشترین میزان رضایت بهنحوه ارتباط و شیوه برخورد کارکنان (31/0=SD و 72/4=M) و کمترین میزان رضایت از هزینههای پرداختی در مقابل خدمات مرکز (62/0=SD و 27/3=M) مربوط بود. نتایج حاصل از همبستگی اسپیرمن بین ابعاد ویژه و رضایت کلی بهطور معناداری مثبت بود (P<0/01) که روایی ساختار پرسشنامه را تأیید کرد. در تحلیل بین میزان رضایت از خدمات دریافتی سن، میزان تحصیلات، تعداد اعضای معلول در خانواده، مدتزمان رسیدن به کلینیک و وضعیت شنوایی والدین ارتباط معناداری دیده نشد.
نتیجهگیری نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن بود که پرسشنامه حاضر روایی و پایایی مناسبی داشت. بهعلاوه بهنظر میرسد والدین از بیشتر زمینههایی که در موارد پرسشنامه به آنها پرداختهشده و درمجموع از کل خدمات بسیارراضی بودند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |