URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2076-fa.html
هدف کاره به فعالیتهای مربوط به مراقبت از خود، مشارکت در منزل، بازی، فعالیتهای اوقات فراغت، مشارکت اجتماعی و محیطهای آموزشی گفته میشود. مشارکت کودکان در کارهها با سلامت و رفاه آنها ارتباط دارد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه مشارکت کودکان فلج مغزی 4 تا 6 سال درمقایسهبا کودکان همسال در هریک از کارهها طبیعی بوده است.
روش بررسی در این مطالعه مورد-شاهد، 50 کودک مبتلا به فلج مغزی با دامنه سنی 4 تا 6 سال از کلینیکهای خصوصی جسمیحرکتی و 50 کودک سالم دامنه سنی 4 تا 6 سال از پیشدبستانیها و مهدکودکهای سطح شهر تهران در سال 1394 در مطالعه شرکت کردند. نمونههای نامبرده به روش غیراحتمالی آسان و دردسترس انتخاب شدند. مشارکت این کودکان از طریق نسخه فارسی پرسشنامه مشارکت کودکان (CPQ) ارزیابی شد. پساز ارائه توضیحات لازم والد کودک پرسشنامه مذکور را تکمیل کرد. برای تجزیه دادهها از نسخه 18 نرمافزار SPSS و بهمنظور مقایسه مشارکت کودکان فلج مغزی و سالم در کارهها از آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافتهها میانگین سنی کودکان مبتلا به فلج مغزی و سالم در این مطالعه بهترتیب 5 و 5 سال و یک ماه بود. از نظر تنوع، شدت، میزان کمک، میزان لذت و رضایت والدین، مشارکت در حیطههای مراقبت از خود، مشارکت در منزل، بازی، اوقات فراغت و محیطهای آموزشی تفاوت معناداری بین کودکان فلج مغزی و کودکان سالم همسال مشاهده شد (001/0P<). در حیطه مشارکت اجتماعی تفاوت معناداری بین دو گروه نبود (05/0P>).
نتیجهگیری نتایج نشان داد میزان مشارکت کودکان مبتلا به فلج مغزی در کارهها پایینتر از کودکان سالم است؛ بنابراین آگاهی از مشارکت این کودکان به متخصصان سیستم بهداشتی برای طراحی درمانهای متناسب با نیازهای کودکان و ارتقای مشارکت و سلامت آنها کمک میکند. احتمالاً یکی از دلایل پایینبودن میزان مشارکت کودکان فلج مغزی در کارهها هدفمندنبودن بسیاری از مداخلات و استفادهنکردن از کارهها در مداخلات است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |