دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei-Dogaheh E, Mohammadkhani P, Dolatshahi B. The Comparison of Group Versus Individual Format of Cognitive-Behavior Therapy on Fear of Positive Evaluation. jrehab. 2012; 13 (1) :58-65
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-819-fa.html
رضایی‌دوگاهه ابراهیم، محمدخانی پروانه، دولتشاهی بهروز. مقایسه تأثیر درمان شناختی–رفتاری گروهی و انفرادی بر ترس از ارزیابی مثبت . فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1391; 13 (1) :58-65

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-819-fa.html


1- استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، ebrahim_rezaee@yahoo.com
2- استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (11168 مشاهده)

هدف: این پژوهش بمنظور بررسی تاثیر درمان شناختی – رفتاری گروهی (CBGT) و انفرادی ( ICBT) در کاهش ترس از ارزیابی مثبت در اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) مراجعان به مراکز خدمات روانشناختی انجام شد.

روش بررسی: نمونه پژوهش متشکل از 28 نفر بود که بر اساس ملاک مشمول نمره 37 و بالاتر در پرسشنامه فوبیای اجتماعی(SPIN) و بر پایه معیارهای تشخیصی DSM-IV انتخاب و بطور تصادفی 14 نفر (12 نفر اصلی و 2 نفر ذخیره) به گروه CBGT و 14 نفر (12 نفر اصلی و 2 نفر ذخیره) به گروه ICBT تخصیص یافتند. 2 گروه بطور جداگانه تحت 12 جلسه درمانی شناختی-رفتاری گروهی و درمان شناختی رفتاری انفرادی برگرفته از الگوی هایمبرگ قرار گرفتند.

یافته‌ها: مقایسه و تحلیل داده های پیش آزمون و پس آزمون پژوهش در پرسشنامه ترس از ارزیابی مثبت (FPES) و پرسشنامه فوبیای اجتماعی (SPIN) و افسردگی بک (نسخه 2 BDI-II) نشان داد که درمان شناختی– رفتاری گروهی پس از کنترل افسردگی از لحاظ تاثیر بر کاهش ترس ار ارزیابی مثبت تفاوت معنی داری با درمان شناختی– رفتاری انفرادی ندارد. بعلاوه، نرخ بهبودی دو گروه CBGT و گروه ICBT به ترتیب برابر 51/41 و 12/32 و فاقد تفاوت معنادار بود.

نتیجه‌گیری: معناداری بالینی تفاوت های بدست آمده با ملاکهای مختلف موید برابری تاثیر دو روش مداخله است .

متن کامل [PDF 329 kb]   (1326 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: ۱۳۹۰/۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۰/۸/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb