جلد 13 - ویژه‌نامه: توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akrami L, Hadavandkhani F, Davoudi M. General Health, Self-Esteem and Social Skills in Siblings of Normal and Educable Mentally Retarded Children. Archives of Rehabilitation. 2013; 13 :57-65
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-688-fa.html
اکرمی لیلا، هداوندخانی فاطمه، داودی مریم. سلامت عمومی، عزت نفس و مهارت‌های اجتماعی خواهران و برادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر و عادی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1391; 13 () :57-65

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-688-fa.html


1- کارشناس‌ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشجوی دکترای روان شناسی تربيتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی تبریز
3- کارشناس آموزش ابتدايی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابرکوه، یزد، ایران. ، mdavudi@rocket.mail.com
چکیده:   (11547 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه سلامت عمومی، عزت نفس و مهارت‌های اجتماعی خواهران و برادران، دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش پذیر و عادی در شهر یزد می‌باشد.

روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مورد-شاهدی است. ۸۰ نفر از خواهران و برادران، دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و ۸۳ نفر از دانش‌آموزان عادی با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید و پرسش‌نامه سلامت عمومی، عزت نفس رزنبرگ و مهارت‌های اجتماعی متسون در اختیار آنها قرار گرفت. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پ&zwjیرسون و آزمون‌های آماری کولموگروف-اسمیرنوف‌وتی مستقل تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج بدست آمده از آزمون t مستقل، تفاوت معناداری بین خواهران دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی در مهارت‌‌های اجتماعی از جمله: ترس از روابط با همسالان (۰/۰۰۱=P) و رفتار‌های نوع‌دوستانه (۰/۲۴=P) نسبت به خواهران دانش‌آموزان عادی نشان داد و در سایر موارد تفاوت معناداری بین سایر گروه‌ها مشاهده نگردید.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، ترس از روابط با همسالان و رفتار‌های نوع دوستانه در خواهران دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی بیشتر از سایر گروه‌ها مشاهده می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که عواملی، ازجمله: تأثیر این کودکان در محیط خانواده، داشتن اطلاعات کافی نسبت به کودکان کم‌توان‌ذهنی و میزان سازگاری کودک کم‌توان‌ذهنی می‌توانند عوامل مهم در ارتباط دختران و پسران با خواهر یا برادر کم‌توان‌ذهنی، سلامت عمومی، عزت نفس و مهارت‌‌های اجتماعی آنها باشد.

متن کامل [PDF 853 kb]   (904 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۸۹/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb