URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-688-fa.html
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه سلامت عمومی، عزت نفس و مهارتهای اجتماعی خواهران و برادران، دانشآموزان کمتوانذهنی آموزش پذیر و عادی در شهر یزد میباشد.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مورد-شاهدی است. ۸۰ نفر از خواهران و برادران، دانشآموزان کمتوانذهنی و ۸۳ نفر از دانشآموزان عادی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید و پرسشنامه سلامت عمومی، عزت نفس رزنبرگ و مهارتهای اجتماعی متسون در اختیار آنها قرار گرفت. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پ&zwjیرسون و آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنوفوتی مستقل تحلیل شد.
یافتهها: نتایج بدست آمده از آزمون t مستقل، تفاوت معناداری بین خواهران دانشآموزان کمتوانذهنی در مهارتهای اجتماعی از جمله: ترس از روابط با همسالان (۰/۰۰۱=P) و رفتارهای نوعدوستانه (۰/۲۴=P) نسبت به خواهران دانشآموزان عادی نشان داد و در سایر موارد تفاوت معناداری بین سایر گروهها مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، ترس از روابط با همسالان و رفتارهای نوع دوستانه در خواهران دانشآموزان کمتوانذهنی بیشتر از سایر گروهها مشاهده میشود. باید به این نکته اشاره کرد که عواملی، ازجمله: تأثیر این کودکان در محیط خانواده، داشتن اطلاعات کافی نسبت به کودکان کمتوانذهنی و میزان سازگاری کودک کمتوانذهنی میتوانند عوامل مهم در ارتباط دختران و پسران با خواهر یا برادر کمتوانذهنی، سلامت عمومی، عزت نفس و مهارتهای اجتماعی آنها باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |