1- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، mohamadisomayeh951@gmail.com
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (2353 مشاهده)
هدف: اختلالات اسکلتی عضلانی یکی از شایع ترین و مهم ترین مشکلات بهداشت حرفه ای بویژه در جمعیت شاغل است که تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته و بار اقتصادی زیادی را به افراد تحمیل می کند. در این میان، معلمان مدرسه و بویژه، زنان، یک گروه شغلی را نشان می دهند که اختلالات اسکلتی عضلانی در آنها شیوع بالایی دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع اختلالات عضلانی-اسکلتی و عوامل ریسک فاکتور مرتبط با ایجاد آن ها، در بین معلمان زن در شهر دمشق می باشد.
روش بررسی: در این مطالعه اپیدمیولوژیک توصیفی- مقطعی، 368 نفر از معلمان زن در شهر دمشق به روش نمونهگیری خوشه ای وارد مطالعه شدند. برای بررسی شیوع اختلالات اسکلتی در آنها و عوامل ریسک فاکتور مرتبط با ایجاد آنها، با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرفیک و کمی و پرسشنامه عضلانی-اسکلتی نوردیک (Nordic musculoskeletal questionnaire)، با آنها مصاحبه شد. جهت تحلیل داده¬ها از نرم افزارSPSS ورژن 27 و از آزمون های آماری توصیفی برای بررسی شیوع و تحلیلی (تی مستقل و رگرسیون) برای بررسی عوامل ریسک فاکتور کمی پیش بینی کننده ایجاد ضایعات عضلانی-اسکلتی استفاده شد. سطح معنی داری مطالعه 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها: با توجه به نتایج این مطالعه، بیشترین میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در میان زنان معلم مدرسه، در طی 12 ماه گذشته به ترتیب در نواحی کمر (85.7%) و سپس به ترتیب در گردن (70%)، شانه (62.4%) و مچ دست (60.2%) بود. همچنین نتیجه مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که بطورکلی، شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی وابسته به سن، شاخص توده بدنی، سابقه کاری، تعداد ساعات کاری و مدت ایستادن و نشستن در طی روز است (0/05>p) ، به طوریکه با افزایش سن، افزایش شاخص توده بدنی، بیشتر شدن سابقه کاری، طولانی تر شدن ساعات کاری و بیشتر شدن زمان ایستادن و نشستن، شانس ابتلا به این اختلالات بیشتر می شود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، با توجه به شیوع بالای اختلالات عضلانی-اسکلتی در معلمان که تربیت کننده آینده سازان جامعه هستند، پیشنهاد میشود که برای پیشگیری از این مشکلات با توجه به عوامل ریسک فاکتور و همچنین درمان به موقع آنها، آموزش های پیشگیرانه مرتبط و مناسب ، مداخلات ارگونومیک و درمانی برای کلیه معلمان بویژه در سنین و سابقه بالاتر، صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
فیزیوتراپی دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1403/3/1 | انتشار: 1403/12/10
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی |