دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Al Khoder H, Mohamadi S, Abdollahi I, Karimi N, Zaadeh S H. Prevalence of Musculoskeletal Disorders and Related Risk Factors Among Female School Teachers in Damascus City, Syria. jrehab 2025; 25 (4) :804-823
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3448-fa.html
الخضر حسین، محمدی سمیه، عبدالهی ایرج، کریمی نورالدین، حسین زاده سمانه. شیوع اختلالات عضلانی‌اسکلتی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن‌ها در بین معلمان زن در شهر دمشق. مجله توانبخشی. 1403; 25 (4) :804-823

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3448-fa.html


1- گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، mohamadisomayeh951@gmail.com
3- گروه آمار زیستی، دانشکده سلامت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (3612 مشاهده)
قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی داشته و بار اقتصادی زیادی را به افراد تحمیل می‌کند. دراین‌میان، معلمان مدرسه و به‌ویژه، زنان، یک گروه شغلی را نشان می‌دهند که اختلالات عضلانی‌اسکلتی در آن‌ها شیوع بالایی دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع اختلالات عضلانی‌اسکلتی و عوامل ریسک فاکتور مرتبط با ایجاد آن‌ها، در بین معلمان زن در شهر دمشق می‌باشد. 
روش بررسی در این مطالعه اپیدمیولوژیک توصیفی‌مقطعی، 368 نفر از معلمان زن در شهر دمشق به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای در مطالعه شرکت کردند. برای بررسی شیوع اختلالات اسکلتی در آن‌ها و عوامل ریسک فاکتور مرتبط با ایجاد آن‌ها، با استفاده از پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و کمی و پرسش‌نامه عضلانی‌اسکلتی نوردیک با آن‌ها مصاحبه شد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 27 و از آزمون‌های آماری توصیفی برای بررسی شیوع و تحلیلی (تی مستقل و رگرسیون) برای بررسی عوامل ریسک فاکتور کمی پیش‌بینی‌کننده ایجاد ضایعات عضلانی‌اسکلتی استفاده شد. سطح معنی‌داری مطالعه 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها باتوجه‌به نتایج این مطالعه، بیشترین میزان شیوع اختلالات عضلانی‌اسکلتی در میان زنان معلم مدرسه، در طی 12 ماه گذشته به‌ترتیب در نواحی کمر (85/7 درصد) و سپس به‌ترتیب در گردن (70 درصد)، شانه (62/4 درصد) و مچ دست (60/2 درصد) بود. همچنین نتیجه مدل رگرسیون لجستیک نشان داد به‌طورکلی، شیوع اختلالات عضلانی‌اسکلتی وابسته به سن، شاخص توده بدنی، سابقه کاری، تعداد ساعات کاری و مدت ایستادن و نشستن در طی روز است (0/05>P)، به‌طوری‌که با افزایش سن، افزایش شاخص توده بدنی، بیشتر شدن سابقه کاری، طولانی‌تر شدن ساعات کاری و بیشتر شدن زمان ایستادن و نشستن، شانس ابتلا به این اختلالات بیشتر می‌شود.
نتیجه‌گیری براساس نتایج این مطالعه، باتوجه‌به شیوع بالای اختلالات عضلانی‌اسکلتی در معلمان که تربیت‌کننده آینده‌سازان جامعه هستند، پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از این مشکلات باتوجه‌به عوامل ریسک فاکتور و همچنین درمان به موقع آن‌ها، آموزش‌های پیشگیرانه مرتبط و مناسب، مداخلات ارگونومیک و درمانی برای کلیه معلمان به‌ویژه در سنین و سابقه بالاتر صورت گیرد.
 
متن کامل [PDF 2096 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: فیزیوتراپی
دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1403/3/1 | انتشار: 1403/10/12
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb