مقدمه
شروع همهگیری کووید-19 باعث ایجاد استرس برای افراد در کل دنیا شد. افراد با انواع ناتوانیهای جسمی، روانی، ذهنی و حسی نیز برخی از مشکلات سلامت روان را در این دوران تجربه کردند [
1]. در میان این گروه افراد، کودکان و نوجوانان به حمایت کافی نیاز داشتند و نسبت به مشکلات روانی اجتماعی ناشی از همهگیری کووید-19 حساستر بودند، زیرا آنها در دوره حساس رشدی قرار داشتند [
2]. بهعلاوه، تقریباً نیمی از مشکلات سلامت روان قبل از سن 14 سالگی ظهور مییابد [
3]. ما و همکاران مطالعهای مروری و فراتحلیل درمورد شیوع مشکلات سلامت روان در کودکان و نوجوانان انجام دادند و شیوع افسردگی 29 درصد، اضطراب 26 درصد، مشکلات خواب 44 درصد و اختلال استرسی پس از حادثه را 48 درصد گزارش کردند که کودکان و پسران در مقایسه با نوجوانان و دختران افسردگی و اضطراب کمتری را تجربه میکنند [
4].
درموردکودکان و نوجوانان با سابقه اختلالات سلامت روان مثل اختلالات طیف اوتیسم (ASD)، اختلال کمبود توجه و بیشفعالی (ADHD) در دوران همهگیری، مشکلات سلامت روان بیشتری در مقایسه با قبل گزارش شده است [
5]. همچنین مطالعه مروری دیگری نشان داد خانواده کودکان با اختلالات عصبی رشدی در دوران همهگیری کووید-19، مشکلاتی در مدیریت رفتارها و روتینهای روزانه این کودکان در مقایسه با قبل از همهگیری داشتند [
6]. ازسویدیگر، مطالعات کمی درمورد کودکان داری اختلال کمبود توجه/بیشفعالی نشان دادند این کودکان در این دوران، ثبات یا پیشرفت در بهزیستی و سلامت روان خود داشتند [
7, 8, 9].
براساس مطالعات انجامشده میتوان نتیجه گرفت که بیشتر مطالعات موجود، درمورد سلامت روان کودکان و نوجوانان با رشد طبیعی بوده و اطلاعات کامل و جامعی درمورد کودکان و نوجوانان با ناتوانیهای رشدی در دسترس نیست [
10]. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مروری حوزهای بر مشکلات سلامت روان کودکان و نوجوانان با ناتوانیهای رشدی مانند اختلال کمبود توجه/بیشفعالی و اختلال طیف اوتیسم و دیگر ناتوانیهای رشدی ازجمله فلج مغزی (CP)، اختلالات یادگیری (LD) و سندورم داون در دوران همهگیری کووید-19 و مقایسه آن با قبل از این دوران و با کودکان با رشد طبیعی انجام شد.
روشها
مطالعه حاضر از نوع مرور حوزهای است. سؤال اصلی این مطالعه این است که بروندادهای سلامت روان در کودکان و نوجوانان با ناتوانیهای رشدی در دوران کووید-19 چگونه است. در این مطالعه، مقالات با استفاده از گایدلاین پریسمای مرتبط با مطالعات مروری (PRISMA-ScR) بررسی شدند [
11]. در این مطالعه، مطالعات تجربی و مشاهدهای که در بازه زمانی اول ژانویه سال 2020 تا اول سپتامبر سال 2022 بوده و داوری انتخاب شدند.
سه پایگاه داده پابمد، آیاسآی و اسکوپوس برای جمعآوری مقالات استفاده شدند. کلماتی که جستوجو شدند بدینترتیب است: “COVID-19”, “SARS-CoV-2”, “Mental Health”, “Intellectual Disability”, “DeveloPmental Disabilities”, “Learning Disabilities”, “NeurodeveloPmental Disorders”, “Autistic Disorder”, “Autism SPectrum Disorder”, “Attention DefiCIt Disorder with HyPeractivity”, “Cerebral Palsy”, Stuttering, “Language Disorders”, “Mental Retardation “, “Communication Disorders”, Dyslexia, ADHD, “Cognition Disorders”, Dyscalculia, and AgraPhia.
مقالات محدود به مقالات موجود در حیطه کودکان با ناتوانیهای رشدی در بازه سنی صفر تا 18 سال بود. مقالاتی که از مقیاسهای خودگزارشی یا گزارش والدین استفاده کردند و برای ارزیابی سلامت روان بودند انتخاب شدند. مطالعات موردی، دیدگاهها، نامه به سردبیر، پیشنهادات، چکیده ارائهشده در کنفرانسها، مطالعات مروری و کیفی شامل این بررسی نشدند. پس از بررسی پایگاههای اطلاعاتی دادهها، درمجموع 883 مقاله جمعآوری شد. پس از خارج کردن موارد تکراری (261=n)، 622 مقاله باقیمانده توسط دو محقق بهصورت جداگانه در دو مرحله بررسی شد. در مرحله اول، عنوان و چکیده را بررسی کردند. در مرحله دوم، در صورت نیاز، مقاله کامل را موردبررسی قرار دادند. درنهایت، در مواردی که هنوز ابهام وجود داشت محقق سوم تصمیمگیری نهایی را انجام میداد.
یافتهها
جدول پریسما برای روند جستوجو و انتخاب مقالات در این مطالعه در
تصویر شماره 1 نشان داده شده است.
نتایج بررسی سلامت روان در بین کودکان و نوجوانان با و بدون اختلال کمبود توجه/بیشفعالی
نتایج بررسی 40 مقاله نشان داد 22/5 درصد مطالعات، مربوط به بررسی سلامت روان در بین کودکان و نوجوانان با و بدون ADHD در دوران همهگیری کووید-19 بود (
جدول شماره 1). براساس نتایج بیشتر مطالعات، شیوع مشکلات رفتاری در دوران کووید-19 در مقایسه با قبل از دوران همهگیری کووید-19 بهطور معنیداری افزایش یافته بود [
9،
12،
14،
15]. یک مطالعه طولی گزارش کرد که تغییرات معنیداری در این دوران برای همه بخشهای سلامت روان بهجز بیشفعالی در این گروه از کودکان دیده شد [
5] (
جدول شماره 1). یک مطالعه گزارش کرد که تغییری در وضعیت هیجانی در گروه اختلال کمبود توجه/بیشفعالی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده نشد [
7]. ازسویدیگر، مطالعات کمی گزارش کردند که دوسوم از این افراد بدتر شدن رفتار را در این دوران تجربه نکردند [
8] و یا تغییرات مثبتی در رفتارشان نشان دادند [
9].
دورسکی و همکاران، مطالعهای طولی در بهار، تابستان و پاییز سال 2020 انجام دادند. این مطالعه الگوی بیثباتی از چگونگی تطابق افراد در طی دوران کووید-19 را نشان داد [
13] (
جدول شماره 1). در این مطالعات شیوع مشکلات اضطراب متوسط تا شدید 14/1 درصد [
15] تا 9/81 درصد [
14] و اضطراب خفیف 18/1 درصد [
14] در گروه اختلال کمبود توجه/بیشفعالی گزارش شد. همچنین تفاوت معنیداری بین گروه اختلال کمبود توجه/بیشفعالی و کنترل در میزان اضطراب به دست آمد (0/004=P). مطالعات نشان دادند اضطراب میتواند بر خواب (0/001=P) و عملکرد اجرایی (0/001=P) تأثیر بگذارد [
14]. بهعلاوه، شیوع تغییرات روند خواب از 15/4 درصد تا 77/5 درصد متغیر بود [
14،
15]. ازسویدیگر، شیوع بیتوجهی، بیشفعالی، علائم مخالفت 73/7 درصد، 66/8 درصد و 38/6 درصد به دست آمد [
15]. دیگر مطالعات نشان دادند کاهش زمان خواب و افزایش غذاهای فراوریشده همبستگی مثبتی با بیشفعالی و نشانههای اختلال کمبود توجه/بیشفعالی دارد (P<0/01) [
15]، اما کاهش زمان تمرین همبستگی منفی با بیشفعالی دارد (P<0/05) [
15]. همچنین افزایش مدتزمان تماشای تلویزیون و بازیهای ویدئویی همبستگی مثبتی با عدم توجه (P<0/05) دارد [
15]. برخی فاکتورهای پیشبینیکننده رفتارهای ADHD، شامل خلق کلی ([0/11، 0/23] ،CI 95%؛ 0/17=B)، وضعیت خلق والدین ([0/06، 0/20] ،CI 95%؛0/13=B) و مدتزمان مطالعه کودکان ([0/15-، 0/02-] ،CI 95%؛ 0/09-=B) گزارش شد [
12]. توانایی تطابق هیجانات این کودکان نیز پیشبینیکننده نشانه سلامت روان کلی این کودکان بود [
5].
نتایج بررسی سلامت روان در بین کودکان و نوجوانان با و بدون اختلال کمبود توجه/بیشفعالی
همانطورکه در
جدول شماره 2 نشان داده میشود، 15 مطالعه بروندادهای سلامت روان را در بین کودکان و نوجوانان با و بدون ASD در دوران همهگیری کووید-19 را بررسی کردند.
برخی مطالعات سطوح بالاتری از وضعیت هیجانات و نشانههای اتیستیک در کودکان با ASD را در مقایسه با قبل از دوران همهگیری نشان دادند [
17،
18،
27]. یک مطالعه نشان داد میزان تغییرات منفی مرتبط با تغییرات در روتین کودکان بیش از 3 برابر است [
18].
مطالعات دیگری نشان دادند تغییرات خلق منفی در مقایسه با تغییرات مثبت بیشتر است [
18،
22،
24]؛ بااینحال مطالعه دیگری کاهش یا عدم تغییر در نمره پرخاشگری در طی دوران همهگیری را نشان داد. باوجوداین، تغییرات معنیدار نبود (0/30=P) [
19]. یکی دیگر از علائم سلامت روان در این کودکان اضطراب بود که شیوع بین 12 درصد تا 22 درصد داشت [
26] که تفاوت معنیداری بین ASD و گروه کنترل وجود داشت (P<0/05) [
17،
21]. شیوع مشکلات خواب بین 19 درصد تا 24 درصد متغیر بود [
26]. یافتههای مقالات موردبررسی نشان داد مشکلات رفتاری با تغییرات در روتینها (P<0/01 و 0/446=r)، پسرفت در مهارتها (P<0/01 و 0/750=r) و استرسهای والدین (P<0/05 و 0/375=r) مرتبط است [
23]. در برخی مطالعات نمره استرس در زمان قرنطینه بالاتر بود که مرتبط با نمره شدت ASD (P<0/01) و سن (0/013=P) است [
17،
20]. بهعلاوه نمره استرس تفاوت معنیداری بین ASD و گروه کنترل (P<0/05) نشان داد [
17]. در مطالعهای واسا و همکاران فاکتورهای خطر برای افزایش مشکلات سلامت روان را گزارش کردند [
26] که در
جدول شماره 2 قابلمشاهده است.
نتایج بررسی سلامت روان در بین کودکان و نوجوانان با دیگر ناتوانیهای رشدی
شرکتکنندگان در 40 درصد از مطالعات موردبررسی از گروههای مختلف با ناتوانیهای رشدی بودند. نتایج سلامت روان این گروه از کودکان ازجمله کودکان با LD، ناتوانیهای ذهنی، سندرومهای ژنتیکی، آسیب شنوایی، سندوم ایکس شکننده CP، ASD، ADHD و اختلالاتی از این قبیل در
جدول شماره 3 نشان داده شده است.
چندین مطالعه جنبههای متفاوتی از تغییرات هیجانی و رفتاری را در گروههای مختلف نشان دادند، بنابراین دستیابی به یک یافته واحد مشکل است. شیوع مشکلات خواب در محدوده بین 18/6 تا 69/3 درصد متغیر بود [
33,
34,
36,
39,
42]. والدین تغییرات بزرگ در بههمریختگی خواب کودکان در دوران همهگیری کووید-19 گزارش کردند (0/003=P) [
36]. بهزیستن این کودکان بهطور معنیداری در این دوران کاهش یافت (B=−5/05 ،%95 CI، [−6/63 ، −3/47]) [
36]. دو مطالعه گزارش کردند که بهزیستن کلی این کودکان متأثر از کووید-19 بود که در محدوده بین 58/5 [
42] تا 76/9 درصد [
39] بود. بهعلاوه، شیوع تغییرات روتین روزانه از 69 درصد تا 76/9 درصد [
41] و هیجانات منفی از 42 درصد تا 60/61 درصد گزارش شده است [
32,
33,
42].
گولر و همکاران، فاکتورهای مرتبط با مشکلات هیجانی و رفتاری در کودکان با ناتوانیهای ذهنی، اختلالات یادگیری و اختلالات ارتباطی را بررسی کردند [
33]. این فاکتورها در
جدول شماره 3 نشان داده شده است.
مطالعهای دیگر گزارش کرد تغییرات خلق منفی مرتبط با افزایش حرکات غیرمعمول تکراری قبلی و بروز حرکات تکراری جدید در کودکان با شرایط مزمن، LD، ASD و شرایط چندگانه است [
34]. مطالعهای گزارش کرد که مشکلات اضطرابی و اختلالات نافذ رشد در کودکان 1/5 تا 5 ساله با مشکلات هیجانی رفتاری بهطور معنیداری دیده شده است. همچنین مشکلات اضطراب در گروه کودکان با اختلالات رشدی عصبی گزارش شد [
31]. مطالعهای دیگر درمورد کودکان با مشکلات ذهنی گزارش کرد که سن با موقعیت روانی فرد ارتباط منفی دارد. همچنین مطالعات نشان دادند دختر بودن و نشانههای افسردگی، پیشبینیکننده مشکلات روانی هستند [
36]. برخی مطالعات نیز کاهش کیفیت خواب را عنوان کردند. دندی و همکاران فاکتورهای مرتبط با اختلالات خواب را بیان کردند [
34] که در
جدول شماره 3 آورده شده است.
بحث
مطالعه مرور حوزهای حاضر درمورد تأثیر همهگیری کووید-19 بر سلامت روان کودکان و نوجوانان با ناتوانیهای رشدی است. یافتهها دلالت بر این دارد که کووید-19 و محدودیتهای آن بر رفتارهای روانی افراد ADHD (ازجمله اضطراب، ناراحتی و بهزیستن)، تغییر در سبک زندگی (ازجمله تغذیه، ارتباطات، فعالیت بدنی، مدتزمان تماشای تلویزیون، استفاده از رسانههای اجتماعی، روتینهای روزانه و استراتژیهای تقابلی) و برخی از نشانههای خاص دیگر (ازجمله نقص توجه، بیشفعالی) تأثیر دارد [
7,
9,
12,
15,
16]. این نتایج همراستا با نتایج مطالعات بوبو و همکاران است [
8]. علیرغم وجود این یافتهها، برخی مطالعات طولی الگوی ثابت وضعیت رفتاری و ذهنی در نوجوانان با ADHD در دوران کووید-19 گزارش نکردند [
5,
13]. ازسویدیگر، برخی مطالعات بدتر شدن رفتارها و فاکتورهای مرتبط در کودکان و نوجوانان با ADHD را گزارش کردند [
5,
12-
15]. بهطورکلی، به نظر میرسد کودکان با ADHD تطابق ضعیفتری با موقعیتهای استرسزا در مقایسه با قبل از کووید-19 را دارند. قرنطینه باعث کاهش روتینهای روزانه شده است. بهعلاوه، این افراد از استراتژیهای تقابلی ضعیفتری استفاده میکنند که بر رفتارهایشان تأثیر میگذارد، بنابراین نیاز به زمان بیشتری برای سازگاری با موقعیتها دارند [
7].
مرور حاضر وجود تغییرات در سلامت روان ازجمله افسردگی، رفتارهای اخلالگر، اضطراب و تحریکپذیری در کودکان و نوجوانان با ASD را نشان داد [
18]. این نتایج همراستا با مطالعه نارزیسی و همکاران است [
47]. این محققین بیان کردند افراد ASD نسبت به ازهمگسیختگی روتینها آسیبپذیر هستند، بنابراین والدین در مدیریت فعالیتهای کودکشان با مشکل مواجه میشوند. مشکل در مدیریت روتینها باعث استرس بیشتر برای والدین است. مطالعات نشان دادند ازهمگسیختگی روتینها [
24] و استرس والدین [
23] پیشبینیکننده تغییرات خلق و مشکلات رفتاری است. علت دیگر برای افزایش رفتارهای غیرمعمول اوتیستیک در این کودکان قطع ناگهانی دسترسی به سرویسهای درمانی در دوران کووید-19بود [
18].
رفتارهای خاص در افراد اتیستیک ازجمله مشکلات حسی، تحریکپذیری و رفتارهای تکراری در این دوران شدیدتر شد [
17,
21,
22]. وجود این رفتارها میتواند بهعنوان یک مکانیسم جبرانی برای مشکلاتی مثل اضطراب باشد [
17,
21,
24]. سن پایینتر پیشبینیکننده ظهور تغییرات خلق مثبت و کاهش مشکلات رفتاری است [
22]. چون کودکان خردسالتر بهطور طبیعی آگاهی کمتری به شرایط دارند. ازسویدیگر ایجاد روتینهای جدید برای کودکان کمسنتر راحتتر بوده و انعطافپذیری بیشتری دارند [
22]. بهعلاوه، کودکان ASD اطلاعات مربوط به کووید-19 را از طریق اخبار، رسانههای اجتماعی و شنیدن از افراد خانواده به دست میآورند. به دست آوردن اطلاعات صحیح و فهم اخبار برای این کودکان مشکل است، بنابراین ممکن است به برخی مشکلات روانی و اضطراب منجر شود [
26]. درآمد پایین، افسردگی والدین و اضطراب نشانههای خطر دیگری برای افزایش مشکلات روانی در کودکان ASD هستند که همراستا با یافتههای مربوط به دیگر کودکان با ناتوانیهای رشدی است [
26،
48].
بروکس و همکاران گزارش کرد درآمد پایین مرتبط با افزایش بیتوجهی و درآمد بالا مرتبط با افزایش نشانههای تقابلی در نوجوانان با ADHD است [
5]. خانوادههایی با درآمد پایین ممکن است زودتر شغل خود را از دست بدهند که باعث افزایش افسردگی والدین و ایجاد حس نگرانی نشود که این امر خود باعث افزایش مشکلات روانی در کودکان میشود [
20]. بهعلاوه، درآمد پایین خانواده مرتبط با مشکلات در دسترسی به سرویسهای مراقبت سلامت است.
مرور مقالات مرتبط با کودکان با دیگر ناتوانیهای رشدی عصبی نشان داد یک مطالعه شیوع بالاتر مشکلات هیجانی، رفتاری 64/1 و 77/1 درصد را در کودکان ASD و شیوع 51/5 و 61/2 درصد را در گروه کودکان با اختلالات ذهنی در دوران کووید-19 گزارش کرد [
33]. مطالعات پیشین بسامد پایینتر مشکلات رفتاری هیجانی (در حدود 50 درصد) را در قبل از دوران کووید-19 گزارش کرده بودند که این امر نشاندهنده افزایش شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در این کودکان است [
49]. براساس مطالعه گولر و همکاران اختلال در روتین خواب یکی از پیشبینیکنندههای اصلی برای مشکلات هیجانی و رفتاری است [
33]. کیفیت پایین خواب، تأثیر منفی بر مشکلات هیجانی و رفتاری در کودکان با اختلالات عصبی رشدی میگذارد[
50]. بهعلاوه، تعطیلی مدارس و محدودیت اجتماعی باعث تداخل روتین کودکان شده که بهنوبهخود در کاهش کیفیت خواب [
33،
34،
39]، تغذیه ضعیف، کاهش فعالیت بدنی و افزایش استفاده از تلویزیون، بازیهای کامپیوتری و رسانههای اجتماعی نقش دارد[
39]. دلیل دیگر در ایجاد مشکلات سلامت روان، آموزش در خانه [
42] و عدم دسترسی به متخصصین ازجمله تیم توانبخشی است [
44].
نتیجهگیری
در این مرور حوزهای یافتههای اغلب مقالات بررسیشده نشان داد بیشتر کودکان و نوجوانان با ناتوانیهای رشدی آسیبی در وضعیت سلامت روان خود بهعلت وجود محدودیتهای دوران کووید-19 تجربه میکنند. تسهیل در دسترسی به سرویسهای توانبخشی و آموزشی و آموزش به والدین برای مدیریت موقعیتهای استرسزا ضروری است. بهعلاوه، نقش مسائل اقتصادی در مدیریت مشکلات سلامت روان و افزایش بهزیستی این افراد و مراقبینشان قابلتأمل است. دولتها و سیاستگذاران بایستی به اثرات بلندمدت روانی پساکرونا توجه کنند و حمایتهای مداخلهای مناسب برای گروههای آسیبپذیر و خانوادههایشان فراهم آورند.
محدودیتها
در این مطالعه مروری چندین خلأ در بین مقالات موجود به دست آمد؛ بیشتر مطالعات بر ASD و ADHD تمرکز داشتند. برایناساس پیشنهاد میشود مطالعات مخصوص کودکان با دیگر ناتوانیهای رشدی بهطور خاص انجام شود. بهعلاوه، بیشتر مطالعات مقطعی بودند، بنابراین انجام مطالعات طولی برای افزایش اطلاعات و مشخص کردن تأثیرات بلندمدت کووید-19 بر سلامت روان این گروه از کودکان ضروری است. برخی مطالعات گروه کنترل نداشتند، بنابراین اطمینان از اینکه تغییرات در وضعیت سلامت روان بستگی به ناتوانیهای رشدی دارد یا خیر کاملاً واضح نیست. همچنین بیشتر مطالعات وضعیت سلامت روان گروه موردمطالعه را با قبل و بعد از شروع همهگیری کووید-19 مقایسه نکردند، بنابراین نیاز است مطالعات مقایسهای در این مورد صورت گیرد. درنهایت اینکه این مطالعه مروری در بازه زمانی کوتاهی انجام شد که پیشنهاد میشود در بازههای زمانی بیشتر و طولانیتری بررسی شود.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
مقاله مروری حاضر، نمونه انسانی یا حیوانی نداشت. بااینوجود، این مطالعه در کمیته اخلاق دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با کد IR.USWR.REC.1400.314 تأیید شده است.
حامی مالی
این مقاله از حمایت مالی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برخوردار بوده است (شماره گرنت: 2781).
مشارکت نویسندگان
ایدهپردازی اصلی: فرین سلیمان؛ مفهومسازی و نگارش اولیه: فاطمه حسناتی، پیمانه شیرین بیان و سمیه امیری؛ روششناسی: محمد ساعتچی؛ غربالگری و استخراج دادهها: زهرا قربانپور، زهرا نوبخت و فرین سلیمانی.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان، این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان این مقاله از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی جهت حمایت مالی از این پروژه تشکر مینمایند.