URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3428-fa.html
همانگونه که در جدول شماره 2 مشاهده میشود تقریباً همه کودکان دارای کمشنوایی شدید یا عمیق بودند. اختلاف معنیدار آماری بین سن تقویمی و سن شنیداری کودکان و همچنین روش برقراری ارتباط بین مادر و کودک (کلامی/اشاره) وجود نداشت (P>0/05). ترکیب جنسی کودکان در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیدار داشت (P=0/01). به این ترتیب که در ّ گروه آزمایش پسران بیش از دختران بودند، اما درگروه کنترل برعکس دختران بیشتر بودند.
کلیه متغیرها از توزیع نرمال برخوردار بودند. قبل از انجام تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر، کرویت تغییرات ایجادشده درون آزمودنی و بین آزمودنی با استفاده از آزمون گرین هاوس گیسر تأیید شد.
جدول شماره 3 نتایج تحلیل واریانس با اندازههای مکرر را جهت مقایسه اندازه اثر و میانگین نمره بهزیستی روانشناختی و ابعاد آن در مادران دو گروه آزمایش و کنترل در سه سنجش پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری نشان میدهد.
نتیجه آزمون نشان داد اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمره بهزیستی روانشناختی مادران در دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد (001/P˂0).
نتیجه آزمون اندازههای تکرار بین میانگین نمره بهزیستی روانشناختی نشان داد اختلاف معنیدار آماری بین مادران در سه سنجش مختلف وجود دارد (001/P˂0). در مقایسههای دوتایی این اختلاف نشان داد که
1. اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمرات بهزیستی روانشناختی مادران بین دو گروه آزمایش و کنترل، قبل و بعد از مداخله وجود دارد (001/P˂0).
2. اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمرات بهزیستی روانشناختی مادران بین دو گروه آزمایش و کنترل، بعد از مداخله (1 ماه) و پیگیری (4 ماه) وجود ندارد (75/P=0).
همچنین مادران گروه آزمایش در 6 بعد بهزیستی روانشناختی، پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی و رشد فردی (001/P<0 در همه موارد) در پسآزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشتند. براساس مجذور ضریب اتا، 54 درصد از تغییرات بین نمرات مادران دو گروه، مربوط به مداخله صورتگرفته میباشد (جدول شماره 3).
بحث
اجرای برنامه والدـکودک فرانک طی30 جلسه بهمدت 1 ساعت در هر هفته به افزایش معنیدار نمره بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمشنوا و ناشنوای گروه آزمایش در پسآزمون و پیگیری، همچنین افزایش معنیدار نمرههای 6 بعد بهزیستی روانشناختی آنها، پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی و رشد فردی منجر شد.
استفاده از برنامههای مهارتآموزی والدگری برای تأمین بهزیستی روانشناختی والدـکودک کمشنوا و ناشنوا ضروری است، زیرا یکی از مهمترین جنبهها برقراری ارتباط بهتر مادرـکودک است. پژوهش حاضر نشان داد برنامه فرانک بر بهزیستی روانشناختی مادران و ابعاد آن تأثیرگذار است و اثر مداخله تا حداقل 4 ماه پس از انجام مداخله باقی ماند. برنامه فرانک که برنامه گروهی والدمحور و شاد است، ارتباط بهتر مادرـکودک و مادران با یکدیگر را نسبت به سایر ابعاد بهزیستی بیشتر میسر کرد که احتمالاً میتواند به این دلایل باشد:
- یکی از دلایل احتمالی این بود که این پژوهش در دوره همهگیری کووید-19 که برای مردم استرس زیاد، انزوا و خلاء ارتباطی با جامعه درپی داشت، اجرا شد.
-شاید یکی از دلایل دیگر، ملاقات مادرانی که از عهده مشکلاتشان برآمدند، سبب شد احساس تنهایی که ممکن است در برخورد با کودک داشته باشند کمتر شود. آنها همچنین متوجه شدند که مادران دیگر نیز با چالشهای مشابهی روبهرو هستند و میتوانند با یکدیگر مشورت کنند.
در تبیین تأثیر برنامه فرانک بر ارتباط بهتر مادرـکودک و مادران با یکدیگر که یکی از بعدهای بهزیستی روانشناختی در این پژوهش است، این یافته با نتایج پژوهشهای کارول [22]، ویس [21]، ترت و همکاران [19] و کوهی و همکاران [23] همسو بوده است. در همه این پژوهشها از شعر و لالایی بهعنوان وسیلهای برای کمک به والدین در برقراری ارتباط بهتر با کودک کمشنوا بهره برده شده است. در پژوهش کوهی و همکاران، اندازه اثر 0/64 از انجام مداخله بر رابطه مادر با کودک کمشنوا وجود داشت که نسبت به اندازه اثر بهدستآمده در پژوهش حاضر (0/44) بیشتر بود. ممکن است مشاهده اثر بیشتر در پژوهش کوهی بهدلیل برگزاری برنامه فرانک بهصورت حضوری و نه آنلاین باشد.
بهمنظور ارتقاء بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمشنوا، پژوهشگران مختلف اثر راهبردهای مداخلهای گوناگونی را بررسی کردند. برای مثال فولادی و همکاران طی مطالعهای از راهبرد مداخلهای «روایت درمانی گروهی» برای بهبود بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمشنوا استفاده کردند [29]. نتایج پژوهش ایشان حاکی از اندازه اثر 0/66 روایت درمانی گروهی بر بهزیستی روان شناختی مادران کودکان کمشنوا بود که نسبت به اندازه اثر شرکت در برنامه فرانک در پژوهش حاضر (0/54) بیشتر بود. بهدلیل تفاوتهای زمانی و مکانی و شیوههای اجرای پژوهش در این دو مطالعه نمیتوان به یقین گفت که راهبرد روایتدرمانی گروهی مؤثرتر از برنامه فرانک است و لازم است پژوهشی برای مقایسه مقدار اثر بر مادران دارای کودکان کمشنوا و ناشنوا طراحی و اجرا شود.
در این پژوهش، مداخله فرانک باعث ارتقاء رابطه مادرـکودک با اندازه اثر 0/44 شد، اما در مطالعه عباسزاده و همکاران که برای ارتقاء رابطه از راهبرد مداخلهای «آموزش برنامه والدگری مثبت» استفاده کردند، اثر معنیداری گزارش نشد [30]. به نظر میرسد عوامل متعددی همچون متفاوت بودن ابزار، کافی نبودن محتوای مداخله، تمرکز کم آن بر راهکارهای مقابله با مشکلات سلامت روان و پذیرش آسیب شنوایی توسط مادران بر نتایج پژوهش ایشان اثر گذاشته است. پژوهش عباسزاده در شهر تهران و در وضعیت زمانی و اجتماعی خاص اجرا شد و والدین هنوز روشهای آنلاین را نپذیرفته بودند، بنابراین جلسات پیوستگی نداشت، درحالیکه پژوهش حاضر در شهرهای کوچکی بود و در مرکزی که والدین از قبل در آن حضور داشتند و با یکی از مربیها آشنا بودند و در زمانیکه روشهای آنلاین آشناتر و همهگیرتر شده بود و به همین دلیل جلسات پیوستگی داشت. بنابراین اگرچه دو پژوهش در کووید-19 بود امّا شرایط پژوهش کاملاً متفاوت بود.
نتیجهگیری
نتایج این پژوهش، اثر مثبت و قابلتوجه برنامه والدـکودک فرانک را بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمشنوا و ناشنوا نشان داد. تعاملات ایجادشده درطی این برنامه زمینهای را فراهم کرد تا دانش مادران درمورد برقراری ارتباط با کودک کمشنوا و ناشنوا از طریق شعر و لالایی افزایش پیدا کند. برنامه فرانک بر رشد فردی، خودمختاری و بهزیستی روانشناختی مادران مؤثر بود. همچنین شرکت در برنامه فرانک، فرصت برقراری ارتباط اجتماعی بین مادران را فراهم کرد. ازآنجاکه مطالعه حاضر حکایت از آن داشت که تقویت ارتباط والدین مخصوصاً مادر با کودک کمشنوا و ناشنوا به سادگی با اجرای برنامه فرانک ممکن است، ضمن اینکه تحقیقات آتی با نمونههای بزرگتر ضروری به نظر میرسد، پیشنهاد میشود مربیان کودکان کمشنوا و ناشنوا و کارشناسان مراکز مداخله زودهنگام از این برنامه در کنار سایر برنامههای آموزشی و توانبخشی خود سود جویند. همچنین در شرایطی که به هر دلیل مادران ممکن است نتوانند در جلسههای حضوری شرکت کنند، برگزاری برنامههای گروهی آنلاین راهحلی مناسب برای برخورداری از برنامه فرانک برای آنها ایجاد میکند.
در انجام این پژوهش میتوان به محدودیتهای زیر اشاره کرد: این پژوهش در دوره همهگیری کووید-19 که با خلأ ارتباطی همراه بود انجام شد. ممکن است شرکت در برنامه فرانک که فرصت ارتباط اجتماعی بین مادران را فراهم میکرد، در آن مقطع زمانی بهدلیل ایزوله بودن اجتماعی آحاد مردم ازجمله مادران دارای کودکان کمشنوا و ناشنوا اثر بیشتری نسبت به شرکت در این برنامه در شرایط عادی بعد از همهگیری کووید-19 داشته باشد.
همچنین ازآنجاکه بهدلیل رعایت فاصله اجتماعی، جلسهها آنلاین (صوتی و تصویری) برگزار میشد، مقدار اثر اجرای برنامه حضوری ممکن است از آنچه در این پژوهش برآورد شد، متفاوت باشد. ازآنجاییکه مطالعه در دو شهر کوچک در ایران اجرا شد، بنابراین نتایج را به تمام مادران ایرانی و مادران سراسر دنیا نمیتوان تعمیم داد.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این پژوهش با کد اخلاق به شماره (SEP.14023.48.4840)در کمیته اخلاق دانشگاه شیراز ثبت شده است. در این پژوهش از شرکتکنندگان رضایت آگاهانه دریافت شد.
حامی مالی
این مقاله برگرفته از بخشی از پایاننامه کارشناسی ارشد حکیمه صادقیخواه، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در دانشگاه شیرازاست. این پژوهش هیچگونه کمک مالی از سازمانیهای دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی دریافت نکرده است.
مشارکت نویسندگان
مفهومسازی: سمیه سادات ساداتی فیروزآبادی، گیتا موللی و حکیمه صادقیخواه؛ اجرای برنامه آموزشی، جمعآوری و تحلیل دادهها: طاهره سلیمانیه نائینی و حکیمه صادقی خواه؛ نگارش مقاله، ویراستاری و نهاییسازی: سمیه سادات ساداتی فیروزآبادی، طاهره سلیمانیه نائینی و گیتا موللی؛ تأیید نهایی: همه نویسندگان.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان، این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان از مشارکت والدین و کودکان کمشنوا و ناشنوا و همکاری مسئولین مراکز خانواده و کودک کمشنوای شهرهای برازجان و گناوه در اجرای این پژوهش تشکر میکنند. از راهنماییهای ارزشمند اساتید محترم دکتر نیکتا حاتمیزاده و دکتر عنایت الله بخشی قدردانی میشود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |