Soleimanieh-Naeini T, Sadeghikhah H, Sadati Firoozabadi S S, Movallali G. The Effects of the Faranak Parent-Child Mother Goose Program on the Psychological Well-Being in Mothers of Deaf and Hard of Hearing Children. jrehab 2025; 25 (4)
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3428-fa.html
1- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، somayehsadati@shirazu.ac.ir
4- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده: (2404 مشاهده)
هدف: مواجهه با کم شنوایی کودک می تواند به رابطه بین مادر ـ کودک و بهزیستی روانشناختی مادران آسیب بزند و مداخلات زودهنگام کودکان با کم شنوایی می بایست به این آسیب احتمالی مادران نیز بپردازند. برنامه والد ـ کودک فرانک برگرفته از برنامه والد ـ کودک مامان غازه است و برای رشد گفتار و زبان کودکان و بهزیستی روانشناختی مادران استفاده می شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه والد ـ کودک فرانک بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم شنوا و ناشنوای زیر6 سال انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودکان کم شنوا و ناشنوا بودند که از دو مرکز خانواده و کودک کم شنوا در دو شهر از استان بوشهر خدمات دریافت کردند. شرکت کننده ها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرارگرفتند. پنجاه و سه مادر دارای کودک کم شنوا و ناشنوا (27 نفر در گروه مداخله و 26 نفر در گروه کنترل) در این مطالعه شرکت کردند. گروه مداخله 30 جلسه یک ساعته در هر هفته در برنامه والد ـ کودک فرانک شرکت کردند. گروه کنترل مراقبت ها و برنامه های معمول را دریافت کردند. برای سنجش بهزیستی روانشناختی و ابعاد آن در دو گروه از نسخه فارسی ابزار مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمره بهزیستی روانشناختی بین مادران دو گروه مداخله و کنترل وجود داشت (0/001P=). همچنین مادران گروه مداخله در شش بعد بهزیستی روانشناختی؛ پذیرش خود، روابط مثبت با مادران دیگر، خودمختاری، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی و رشد فردی (0/001P= در همه موارد) در پس آزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشتند. براساس ضریب مجذور اتا، 54 درصد از تغییرات بین نمرات مادران دو گروه مربوط به مداخله صورت گرفته می باشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش، اثر مثبت برنامه والد ـ کودک فرانک را بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم شنوا و ناشنوا نشان داد. با توجه به اندازه اثر قابل توجه (54 درصدی) حاصل از برنامه فرانک و سهولت اجرای آن بنظر می رسد بتوان از آن در کنار مداخلات توانبخشی زودهنگام کودکان کم شنوا و ناشنوا برای تأمین بهزیستی روانشناختی مادر و بهبود روابط مادر ـ کودک استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی کودکان استثنایی دریافت: 1402/10/11 | پذیرش: 1403/3/27 | انتشار: 1403/12/10
* نشانی نویسنده مسئول: ایران، فارس، شیراز، خیابان ارم، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، |