Soleimanieh-Naeini T, Sadeghikhah H, Sadati Firoozabadi S S, Movallali G. The Effects of the Faranak Parent-Child Mother Goose Program on the Psychological Well-being of Mothers With Deaf and Hard of Hearing Children. jrehab 2025; 25 (4) :848-863
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3428-fa.html
1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، somayehsadati@shirazu.ac.ir
4- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده: (3550 مشاهده)
هدف مواجهه با کمشنوایی کودک میتواند به رابطه بین مادرـکودک و بهزیستی روانشناختی مادران آسیب بزند و مداخلات زودهنگام کودکان با کمشنوایی میبایست به این آسیب احتمالی مادران نیز بپردازند. برنامه والدـکودک فرانک برگرفته از برنامه والد کودک مامان غازه است و برای رشد گفتار و زبان کودکان و بهزیستی روانشناختی مادران استفاده میشود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه والدـکودک فرانک بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمشنوا و ناشنوای زیر6 سال انجام شد.
روش بررسی این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودکان کمشنوا و ناشنوا بودند که از دو مرکز خانواده و کودک کمشنوا در دو شهر از استان بوشهر خدمات دریافت کردند. شرکتکنندهها به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. 53 مادر دارای کودک کم شنوا و ناشنوا (27 نفر در گروه آزمایش و 26 نفر در گروه کنترل) در این مطالعه شرکت کردند. گروه آزمایش 30 جلسه 1 ساعته در هر هفته در برنامه والدـکودک فرانک شرکت کردند. گروه کنترل مراقبتها و برنامههای معمول را دریافت کردند. برای سنجش بهزیستی روانشناختی و ابعاد آن در دو گروه از نسخه فارسی ابزار مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد.
یافتهها یافتهها نشان داد اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمره بهزیستی روانشناختی بین مادران دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (0/001>P). همچنین مادران گروه آزمایش در 6 بعد بهزیستی روانشناختی، پذیرش خود، روابط مثبت با مادران دیگر، خودمختاری، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی و رشد فردی (0/001>P در همه موارد) در پس آزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشتند.. براساس مجذور ضریب اتا، 54 درصد از تغییرات بین نمرات مادران دو گروه مربوط به مداخله صورتگرفته میباشد.
نتیجهگیری نتایج این پژوهش، اثر مثبت برنامه والدـکودک فرانک را بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمشنوا و ناشنوا نشان داد. باتوجهبه اندازه اثر قابلتوجه (54 درصدی) حاصل از برنامه فرانک و سهولت اجرای آن به نظر میرسد بتوان از آن در کنار مداخلات توانبخشی زودهنگام کودکان کمشنوا و ناشنوا برای تأمین بهزیستی روانشناختی مادر و بهبود روابط مادرـ کودک استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی کودکان استثنایی دریافت: 1402/10/11 | پذیرش: 1403/3/27 | انتشار: 1403/10/12