مقدمه
بیمارستانها ازجمله بزرگترین مراکز ارائهدهنده مراقبتهای بهداشتی و درمانی به جامعه محسوب میشوند [
1, 2] که بخش عمده منابع و اعتبارات تخصیصیافته به بخش بهداشت و درمان را به خود اختصاص میدهند [
3]. بر پایه مطالعه بانک جهانی، بین 50 تا 80 درصد منابع بهداشتی بخش دولتی در کشورهای در حال توسعه توسط بیمارستانها مصرف میشود [
4, 5] بنابراین یکی از دغدغههای مدیران بیمارستانها، کنترل وضعیت مالی بیمارستانها و تأمین منابع موردنیاز برای آنهاست [
6, 7, 8]. ایران مانند دیگر کشورهای در حال توسعه، با تنگناهای شدیدی در خصوص محدودیت منابع روبهروست. استفاده مطلوب از منابع و بهرهبرداری بهینه از آنها بهعنوان جزء جداییناپذیر مدیریت نظام سلامت در نظر گرفته میشود [
8]. با شناخت و کاهش هزینههای اضافی و غیرضروری میتوان بر کارایی هر یک از اجزای نظام سلامت ازجمله بیمارستانها افزود [
9]. یکی از مهمترین مشکلات مالی در بیمارستانها تأخیر در پرداخت مطالبات از سوی سازمانهای بیمهگر و کسر مبالغی تحت عنوان کسورات بیمهای است.
با تصویب قانون بیمه همگانی و رواج بیمههای درمانی، ارائه و فروش خدمات به بیمهشدگان تحت پوشش سازمانهای بیمهگر به جزء مهمی از منابع درآمدی بیمارستانها تبدیل شده است [
10]؛ بهطوریکه میتوان گفت بیمهها از اصلیترین منابع مالی بیمارستانها محسوب میشوند [
11]. بنابراین بخش عمده منابع مالی بیمارستانها بایستی از بیمهگران مورد مطالبه قرار گیرد [
12]. سازمانهای بیمهگر پس از رسیدگی به اسناد مالی، ماهانه مبالغی را تحت عنوان کسورات از مطالبات بیمارستانها کسر میکنند [
13]. این امر سبب نارضایتی بیمارستانهای طرف قرارداد میشود، چرا که مبالغ کسرشده بخشی از درآمد بیمارستان است که به حساب بیمارستان واریز نمیشود [
14]. در وضعیتی که بیمارستانها در تنگنای مالی قرار دارند میزان بالای کسورات بیمهای موردقبول مدیران بیمارستانها نیست، چرا که این مسئله سبب کاهش کیفیت خدمات ارائهشده توسط بیمارستانها و درنهایت نارضایتی بیماران خواهد شد [
15]. این امر، توجه مسئولین به شفافیتسازی روند تدوین و ارسال مدارک پزشکی و منابع مالی بیمارستان به بیمهها [
13] را در تبعیت و انطباق بیشتر با قوانین بیمهای متذکر میشود [
11,
16]. مطالعات زیادی در خصوص علل کسورات بیمهای انجام شده است. در این مطالعات رایجترین علل کسورات، مستندسازی ناقص پروندهها، ناآشنایی با سیستم اطلاعات بیمارستان، ثبت ناقص، اشتباه وارد کردن کد بیمه، زیادهخواهی، محاسبه اشتباه و آموزش ناکافی کارکنان ذکر شدهاند [
17-
21]. در کشورهای توسعهیافته، از کسورات با عنوان بازپرداخت نادرست هزینههای صورتحسابهای درمانی از طرف شرکتها و سازمانهای بیمهگر یاد میشود. در گزارشی که مرکز خدمات مدیکیر و مدیکید آمریکا در سال 2018 منتشر کرد، میزان پرداختهای نادرست را حدود 9/5 درصد کل مبلغ پرداختشده برای صورتحسابهای ارسالی یعنی 36 میلیون دلار از مجموع 390 میلیارد دلار پرداختی برای صورتحسابها ذکر کرده است [
21]. برخی مطالعات نشان دادهاند علت عمده کسورات پروندههای بستری در ایران مربوط به نقص در فرایند مستندسازی بوده است، درحالیکه در مطالعات خارجی عمدهترین علت کسورات عدم شمول خدمت در قرارداد بیمه است و بهعلت پیادهسازی سازوکارهای مستندسازی دیجیتالی و هوشمند و نیز طراحی مکانیسمهای پرداخت مناسب، بسیاری از علل دیگر کسورات وجود ندارد [
22،
23].
بیمارستان رفیده بهدلیل ماهیت توانبخشی خود و بهعنوان تنها بیمارستان توانبخشی در سطح کشور دارای مشکلات منحصربهفردی است. طولانی بودن مدت اقامت بیماران، عدم پوشش بیمهای بسیاری از خدمات توانبخشی، ناهماهنگی بیمههای پایه در قبول یا رد نسخ بیمه و نبود دستورالعمل و خطمشی مشخص از سوی بیمهها ازجمله مشکلاتی است که بر شرایط اقتصادی بیمارستان تأثیرگذار است. هدف از انجام مطالعه حاضر، مشخص کردن میزان و علل کسورات بیمارستان توانبخشی رفیده است. نتایج این پژوهش میتواند به مشخص شدن نقاطی از بیمارستان که به اعمال کسورات از سوی سازمانهای بیمهگر منجر میشود بیانجامد. از طرفی، با سنجش ارتباط مستندسازی کارکنان اداری و پاراکلینیکی، پزشکان و پرستاران با کسورات بیمهای، مدیران بیمارستانها را به درک بهتر و ریزبینانهتر از علل کسورات هدایت میکند تا به این وسیله بتوان برای کاهش کسورات و افزایش درآمدها برنامهریزی کرد.
روشها
این مطالعه از نوع توصیفی ـ تحلیلی است که بهصورت مقطعی برای بررسی میزان و علل کسورات پروندههای بستری بیمه تأمین اجتماعی در سال 1400 بر روی 776 پرونده بیماران بستری ترخیصشده از بیمارستان توانبخشی رفیده که بهصورت سرشماری وارد مطالعه شدند انجام شد. بیمارستان توانبخشی رفیده بهعنوان تنها بیمارستان توانبخشی کشور از سال 1393 شروع به فعالیت کرده و خدمات خود را در دو حوزه سرپایی و بستری ارائه میدهد. در حوزه سرپایی، واحدهای توانبخشی فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی و تعادل، ارتوز و پروتز و کلینیکهای طب فیزیکی و توانبخشی، جراحی دست و اعصاب محیطی، جراحی ترمیمی و نواقص گفتاری، نورولوژی، نورولوژی کودکان، جراحی مغز و اعصاب، داخلی، ارتوپدی بزرگسالان و کودکان، بیماری عفونی و زخم، طب سالمندی، طب تسکینی و درد، قلب، روانپزشکی و روانشناسی به فعالیت میپردازند. در حوزه بستری، خدمات در بخشهای نورولوژی، جراحی، سکته مغزی، کودکان و آسیبهای مغزی و نخاعی ارائه میشود. در اتاق عمل بیمارستان رفیده، اعمال جراحی توانبخشی در حیطه ارتوپدی، ارتوپدی اطفال، دست و اعصاب محیطی، ستون فقرات و جراحیهای توانبخشی گفتار انجام میگیرد. بنابراین بیماران با آسیب نخاعی، آسیب مغزی، سکته مغزی، اماس، فلج مغزی و دیگر بیماریهای ناتوانکننده حسی و حرکتی، عمده بیماران این بیمارستان را تشکیل میدهند.
در این مطالعه، معیار ورود به تحقیق، کلیه پروندههای تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و معیار خروج، پروندههای سایر بیمهها بود. بهمنظور جمعآوری دادهها، با استفاده از گزارشهای کارشناسان بیمه بیمارستان، نرمافزار سیستم اطلاعات بیمارستان، مراجعه به پروندهها و صورتحسابهای بیماران و تفکیک کسورات بیمارستان به نوع کسور (ویزیت، مشاوره، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی، بخش پاراکلینیک، دارو، اتاق عمل و هتلینگ و غیره)، کسورات بر حسب ماههای سال مشخص شد. علل کسورات با واکاوی یافتههای بهدستآمده، مراجعه به بیمهکننده تأمین اجتماعی و کارشناسان بیمه بیمارستان و گفتوگو با مسئولان واحدها از طریق چکلیست استخراج شد. درنهایت، ارتباط مستندسازی کارکنان اداری و پاراکلینیکی، پزشکان و پرستاران با کسورات بیمهای از طریق پرسشنامهای که در مطالعه محمدخانی و همکاران استفاده شده بود و روایی و پایایی آن موردتأیید قرار گرفته بود، سنجیده شد [
24]. این پرسشنامه مشتمل بر 3 سؤال مربوط به مستندسازی پرستاران، 12 سؤال مربوط به مستندسازی پزشکان و 16 سؤال مربوط به مستندسازی کارکنان اداری و پاراکلینیکی بود که بهصورت بلی و خیر به سؤالات پاسخ داده میشد.
تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامه براساس آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و تحلیلی (ضریب همبستگی اسپیرمن) انجام شد و یافتههای استخراجشده در قالب جدولهای مقایسهای ترسیم شدند. در انجام محاسبات آماری از برنامه SPSS نسخه 23 استفاده شد.
یافتهها
پژوهش حاضر در بیمارستان توانبخشی رفیده وابسته به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به انجام رسید.
جدول شماره 1 میزان کسورات بیمهای بستریشدگان به تفکیک ماه را نشان میدهد.
بررسی میزان کسورات نشان داد مبلغ کل کسورات بیمهای مربوط به بیماران بستری در طول یک سال برابر با 1811 میلیون ریال بوده است؛ به این معنی که 3/76 درصد پروندهها در سال 1400 دچار کسور بودهاند. بیشترین فراوانی نسخ بستری مربوط به ماه آبان (7/48 درصد) و کمترین مقدار آن در ماه اردیبهشت (3/38 درصد) بوده است.
یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین کسور صورتحسابهای بستریشدگان بهترتیب مربوط به دارو و لوازم مصرفی به مبلغ 310.815.448 ریال و حقالعمل جراح به مبلغ 187.728.448 ریال و کمترین کسور صورتحسابها مربوط به هتلینگ به مبلغ 1.935.560 ریال بوده است (
جدول شماره 2).
برای درک بهتر از میزان کسورات، یافتهها در قالب نمودار نیز آورده شده است (
تصویر شماره 1).
نتایج مطالعه نشان داد بیشترین علت کسورات مربوط به اضافه درخواستی به مبلغ 281.163.295 ریال و کمترین علت کسورات مربوط به نقص مدرک به مبلغ 88.589.265 ریال بوده است (
تصویر شماره 2).
جهت پاسخ به فرضیههای تحقیق، مستندسازی پرستاران، پزشکان و کارکنان اداری و پاراکلینیک مورد آزمون قرار گرفت تا مشخص شود بین مستندسازی پرستاران، پزشکان و کارکنان اداری و پاراکلینیک با میزان کسورات ارتباط معنیدار وجود دارد یا خیر. نتایج آزمون نشان داد بین مستندسازی پرستاران و پزشکان و افزایش کسورات بیمهای ارتباط معنیدار وجود دارد (p<0/0001) (
جدول شماره 3).
بحث
با وجود قوانین بیمهای، بسیاری از مواقع در ارائه خدمات و درنتیجه در پرداخت و دریافت مطالبات بیمهای، میان سازمانهای بیمهگر و بیمارستان اختلافاتی وجود دارد که بهعلت ماهیت توانبخشی بیمارستان رفیده مشکل دوچندان میشود و ممکن است هزینههای هنگفتی به بیمارستان تحمیل شود. از آنجا که خدمات در بیمارستان رفیده بهصورت توانبخشی ارائه میشود و طبق کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، بسیاری از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه نیستند و از طرفی بهعلت طولانی بودن زمان بستری بیماران، چالش بین این بیمارستان و بیمهها همیشه وجود داشته است. اخیراً بیمه سلامت اقداماتی در جهت تحت پوشش قرار دادن بعضی خدمات توانبخشی بهصورت بستری ارائه داده است؛ به این صورت که برای هر بیماری بسته خدمت تعریف کرده و این بسته خدمت را تحت پوشش بیمهای خود درآورده است.
در مطالعه حاضر صورتحسابهای بیمه تأمین اجتماعی در بخش بستری بیمارستان توانبخشی رفیده بررسی شده و بعد از روشن شدن علل کسور، ارتباط آن با مستندسازی کارکنان سنجیده شد. در مطالعه حاضر بیشترین میزان کسورات صورتحسابهای بیمه تأمین اجتماعی مربوط به دارو و لوازم مصرفی و حقالعمل جراحی بوده است که علت اصلی آن اضافه درخواستی و کدگذاری غلط بود. معلمی و همکاران در مطالعه خود به بررسی مقایسهای علل کسوات بستریشدگان بیمه تأمین اجتماعی در دو بیمارستان باهنر و ارجمند کرمان در سال 1390 پرداختند. در این مطالعه بیشترین میزان کسورات مربوط به هزینه دارو و علت آن اضافه درخواستی بود که با مطالعه ما همخوانی داشت [
25]. مطالعه صفدری و همکاران در خصوص میزان و علل کسورات اعمالشده به صورتحسابهای بیمارستانهای دانشگاه علومپزشکی تهران که بر روی 15 بیمارستان این دانشگاه انجام شد نشان داد دارو و لوازم مصرفی و حقالعمل جراحی مهمترین عوامل کسور در این بیمارستانها بوده که ناشی از نقص در شرح کلی جراحی، عدم ثبت نام بیمار، تاریخ بستری و عمل بوده است [
14]. نتایج مطالعه آرینخصال و همکاران در سال 1397 حاکی از آن بود که لوازم مصرفی و حقالعمل جراحی از بیشترین میزان کسور در پروندههای بستری برخوردار بودهاند. اشتباهات محاسباتی، نبود نظارت از سوی بیمارستانها و اشکالات مربوط به تاریخ و ساعت اسناد از مهمترین دلایل کسور در بیمارستانهای تحت بررسی در این مطالعه بوده است [
7]. مطالعه موسیزاده و همکاران در خصوص بررسی میزان و علل کسورات پروندههای بستری تحت پوشش بیمه سلامت ایران نشان داد ازجمله بیشترین میزان علل کسورات، حقالعمل جراحی و علت آن اضافه درخواستی بوده است [
26]. رضوانجو و همکاران نیز که به بررسی میزان و علل کسورات اعمالشده به صورتحسابهای بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی در دو بیمارستان تبریز پرداخته بودند بیشترین میزان کسورات را مربوط به حقالعمل خدمات جراحی دانستند [
27]. ملکی و همکاران هم در مطالعه خود در بیمارستانهای آموزشی، اضافه قیمت دارو را از مهمترین علل کسورات در بیمارستانهای آموزشی دانستند [
1]. نتایج تحقیقات انجامشده در خصوص کسورات نسخ بیمارستان الزهرا با نتایج تحقیق حاضر همخوانی نداشت، بهطوریکه بیشترین علل کسورات نسخ مربوط به تاریخ مخدوش، گذشته/ آینده یا فاقد تاریخ بوده است [
28]. علت این امر میتواند آموزشی بودن بیمارستان الزهرا باشد؛ چرا که مستندسازی پروندهها توسط دانشجویان و رزیدنتها صورت میگرفت و عدم آموزش کافی آنها به نقص در مستندسازی منجر میشد.
ماهیت توانبخشی بیمارستان رفیده و عدم شناخت فعالیتهای بیمارستان حتی از سوی نظام سلامت، مشکلات این بیمارستان را در بازپرداخت بیمهها دو چندان کرده است. یکی از معضلات مهم بیمارستان، طولانی بودن زمان بستری بیماران است که گاه تا 63 روز ادامه دارد. بیمه تأمین اجتماعی پس از گذشت 21 روز از بستری بیماران خدمات ارائهشده را تحت پوشش قرار نمیدهد که میتوان گفت علت اصلی اضافه درخواستی در بخش دارو و لوازم مصرفی همین امر است. یکی دیگر از موارد مهم در کسورات بیمهای بیمارستان مربوط به حقالعمل جراحی بود. اجرای دقیق دستورالعملها و ضوابط سازمان بیمه تأمین اجتماعی برای بیمارستان حائز اهمیت است.
یافتههای مطالعه ما نشان داد بین مستندسازی پزشکان و پرستاران با افزایش کسورات رابطه مستقیم وجود دارد. فاتحی در مطالعه خود نشان داد نقص مستندسازی پزشکان و پرستاران یکی از اصلیترین علل کسورات است [
29]. اما دیویس و لاکور در مطالعه خود مسئولیت تعیین نقش مستندسازی کامل در پرداخت هزینههای بیمارستان را بر عهده مسئولین مدارک پزشکی میدانند [
30]. نتایج پژوهش قائد و همکاران نشان داد بخش عمدهای از کسورات مربوط به نداشتن مهارت کافی مستندسازان، اشتباه کادر درمانی در مستندسازی و تأیید نشدن توسط مستندسازان بهویژه پزشکان است [
8]. مطالعه ایمانی و همکاران نیز نشان داد مستندسازی پزشکان یکی از علل کسور در بیمارستانهای تبریز است که علت آن عدم آشنایی پزشکان با تعرفههای اعلامشده و نداشتن مهارت در کدگذاری بود و این امر، کسورات فراوانی را از جانب پزشکان به بیمارستانها تحمیل کرده بود [
21]. توکلی و همکاران در مطالعه خود نشان دادند ثبت ناقص مستندات پروندهها توسط اعضای تیم درمان از مهمترین دلایل کسورات بودهاند [
28]. نتایج مطالعه آرینخصال و همکاران که در آن به مرور نظاممند کسورات بیمهای بیمارستانهای ایران پرداختند نشان داد پزشکان و پرستاران بیشترین نقش را در ایجاد کسورات دارند [
7].
با توجه به اینکه فرم گزارش عمل جراحی مبنای پرداخت هزینههای حقالعمل جراحی از سوی سازمانهای بیمهگر است و مسئولیت ثبت دادهها به عهده پرستاران اتاق عمل و منشیهای بخش و ثبت کامل شرح عمل بر عهده جراح است میتوان گفت علت اصلی کسورات در این حوزه نقص مستندسازی است. در مطالعه موسیزاده و همکاران بیشتر عامل کسور مربوط به بیدقتی در محاسبه خدمات و مستندسازی ناکامل بوده است [
26]. از آنجا که خطای انسانی در همه عرصهها وجود دارد، استفاده از سیستمهای الکترونیکی در این زمینه بسیار مفید است. هووارد استفاده از سیستمهای کامپیوتری را در افزایش کیفیت مستندسازی و کاهش کسورات پزشکی مؤثر دانسته و بر این باور است که این سیستمها میتوانند با هشدار به کاربر در خصوص نواقص پرونده، کاربر را از بروز مشکلات احتمالی مطلع کنند و به کاهش کسورات بیمهای منجر شوند [
31].
مهمترین محدودیت پژوهش حاضر عدم ثبت علل بعضی از کسور در پروندههای بیماران یا اختصاص کد به پروندههای دارای کسور بیمهای توسط کارشناسان بیمه تأمین اجتماعی بود که برای کارشناسان بیمه بیمارستان ناشناخته بود.
نتیجهگیری
ثبت صحیح اطلاعات در پروندههای پزشکی تأثیر زیادی بر میزان بازپرداختی سازمانهای بیمهگر دارد و از کسور بیمهای جلوگیری میکند. با توجه به رابطه معنیدار مستندسازی پزشکان و پرستاران با افزایش کسورات بیمهای، پیشنهاد میشود برای کارکنان پرستاری و پزشکی دورههای آموزشی برگزار شود. یکی از علل اختصاص کد «اضافه درخواستی» مربوط به طولانی شدن اقامت بیماران میشد. در این خصوص پیشنهاد میشود مسئولین بیمارستان جلساتی را با مدیران سازمان بیمه تأمین اجتماعی در جهت توجیه نحوه خدمترسانی به بیماران توانبخشی و علت طولانی شدن اقامت این گونه بیماران برگزار کنند. از آنجا که ثبت پروندهها در HIS انجام میشود و پروژه وزارت بهداشت در خصوص ثبت الکترونیک اسناد بستری توسط بیمه سلامت شروع شده است، پیشنهاد میشود بیمه تأمین اجتماعی هم برای شروع طرح مذکور زیرساختهای لازم را مهیا کند و نسبت به ثبت الکترونیک کسورات بیمهای اقدام لازم را انجام دهد. از آنجا که بسیاری از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمهای قرار ندارند و پرداخت از جیب در این حوزه بهصورت گسترده انجام میگیرد بهتر است بیمه تأمین اجتماعی همانند بیمه سلامت بستههای خدمتی را در قالب بیماری تعریف کرده و همه خدمات، چه توانبخشی، چه درمانی و تشخیصی تحت پوشش بیمهای قرار دهد. کارشناسان بیمه تأمین اجتماعی علل کسور را ثبت کدهای عددی بر روی پرونده بیمار نشان میدهند. این کدها برای کارشناسان بیمه بیمارستان ناشناخته است. بهمنظور رفع این مشکل پیشنهاد میشود بیمه تأمین اجتماعی نسبت به آموزش شناسایی این کدها اقدام لازم را انجام دهد.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این پژوهش حاصل طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی دلایل کسورات صورتحسابهای بیماران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی» با کد اخلاقIR.USWR.REC.1399.171 در کمیته اخلاق دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تأیید شده است .
حامی مالی
مطالعه حاضر حاصل طرح پژوهشی بوده و با حمایت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی انجام شده است.
مشارکت نویسندگان
طراحی مطالعه، مفهومسازی، نگارش و تهیه پیشنویس: سیده محبوبه حسینی زارع؛ نظارت و مدیریت پروژه: بیژن خراسانی؛ تحقیق و بررسی: جعفر باباپور، سید مهدی محسنزاده؛ روششناسی و اعتبارسنجی و تحلیل دادهها: مهدی باسخا، پروانه اصفهانی؛ ویراستاری و نهاییسازی نوشته: سیده معصومه حسینی زارع؛ تحقیق و منابع: نجمه آشوری.
تعارض منافع
بنا بر اظهار نویسندگان، این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
از پرسنل و مسئولین بیمارستان توانبخشی رفیده که در این پژوهش به ما یاری رساندند تشکر و قدردانی میشود.
References
1.
Maleki M, Bolghadr S, Aghaeihashjin A. [Determining the amount and causes of insurance deficits in selected Teaching and non-Teaching hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences (Persian)]. Journal of Health Administration. 2021; 23(4):80-91. [DOI:10.29252/jha.23.4.80]
2.
Zhu Y, Zhao Y, Dou L, Guo R, Gu X, Gao R, et al. The hospital management practices in Chinese county hospitals and its association with quality of care, efficiency and finance. BMC Health Services Research. 2021; 21(1):449. [DOI:10.1186/s12913-021-06472-7] [PMID] [PMCID]
3.
Özgen Narcı H, Ozcan YA, Şahin İ, Tarcan M, Narcı M. An examination of competition and efficiency for hospital industry in Turkey. Health Care Management Science. 2015; 18(4):407-18. [DOI:10.1007/s10729-014-9315-x] [PMID]
4.
Yang CH, Lee KC, Li SE. A mixed activity-based costing and resource constraint optimal decision model for IoT-oriented intelligent building management system portfolios. Sustainable Cities and Society. 2020; 60:102142. [DOI:10.1016/j.scs.2020.102142]
5.
Sheperd D, Hodgkin D, Anthony Y. Analysis of hospital costs: A manual for managers. Geneva: World Health Organization; 2003. [Link]
6.
Nanakar R. Reviews on the role of economic management accounting system in Kashan University of Medical Sciences. Journal of Homaye Salamat. 2007; 5:30-5. [Link]
7.
Ariankhesal A, Kalantari H, Raeissi P, Sadeghi N. [Insurance deductions of hospitals in Iran: Systematic review of causes and solutions to reduce deductions (Persian)]. Hakim. 2019; 22(1):1-13. [Link]
8.
GhaedChukamei Z, Golshanei M, Delavari S, Bagheri Tula Rud P. [Exploring the rate and causes of the deduction by health insurance and social security insurance in an educational hospital in Rasht (Persian)]. Journal of Guilan University of Medical Sciences. 2019; 28(111):45-55. [Link]
9.
Mohammadi A, Azizi AA, Cheraghbaigi R, Mohammadi R, Zarei J, Valinejadi A. [Analyzing the deductions applied by the medical services and social security organization insurance toward receivable bills bye university hospitals of Khorramabad (Persian)]. Health Information Management. 2013;10(2):172-80. [Link]
10.
Marnani AB, Teymourzadeh E, Bahadori M, Ravangard R, Saeid Pour J. Challenges of a large health insurance organization in Iran: A qualitative study. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. 2012; 4(6):1050-62. [Link]
11.
Hosseini-Shokouh SM, Matin HM, Yaghoubi M, Sepandi M, Ameryoun A, Hosseini-Shokouh SJ. [Amount and causes of insurance deductions for the armed forces medical services organization in a military hospital in Tehran, Iran (Persian)]. Journal of Military Medicine. 2018; 20(4):402-11. [Link]
12.
Ökem ZG, Çakar M. What have health care reforms achieved in Turkey? An appraisal of the "health transformation programme". Health Policy. 2015; 119(9):1153-63. [DOI:10.1016/j.healthpol.2015.06.003] [PMID]
13.
Najibi M, Dehghan H, Jafari A, Hoseinpour T, Rezaee R. A study of the problems between basic insurance organizations and teaching hospitals of Shiraz University of Medical Sciences as viewed by the staff of income hospitals and representative of the insurer’s organization in 2013. Health Management & Information Science. 2015; 2(3):82-8. [Link]
14.
Safdari R, Sharifian R, Ghazi Saeedi M, Masoori N, Azad Manjir Z. [The amount and causes deductions of bills in Tehran University of Medical Sciences Hospitals (Persian)]. Payavard Salamat. 2011; 5(2):61-70. [Link]
15.
Asbu E, Walker O, Kirigia J, Zawaira F, Magombo F, Zimpita P, et al. Assessing the efficiency of hospitals in Malawi: An application of the Pabón Lasso technique. African Health Monitor Journal. 2012; 14(special issue):25-33. [Link]
16.
Roos AF, Schut FT. Spillover effects of supplementary on basic health insurance: Evidence from the Netherlands. The European Journal of Health Economics. 2012; 13(1):51-62. [DOI:10.1007/s10198-010-0279-6] [PMID] [PMCID]
17.
Mosadeghrad AM, Esfahani P, Nikafshar M. [Hospitals’ efficiency in Iran: A systematic review and meta-analysis of two decades of research (Persian)]. Payavard Salamat. 2017; 11(3):318-31. [Link]
18.
Mosadeghrad AM, Mirzaee N, Afshari M, Darrudi A. [The impact of health transformation plan on health services fees: Brief report (Persian)]. Tehran University of Medical Journal. 2018; 76(4):277-82. [Link]
19.
Mosadeghrad AM, Esfahani P, Afshari M. [Strategies to improve hospital efficiency in Iran: A scoping review (Persian)]. Payesh. 2019; 18(1):7-21. [Link]
20.
Mahdiyan S, Dehghani A, Tafti AD, Pakdaman M, Askari R. Hospitals’ efficiency in Iran: A systematic review and meta-analysis. Journal of Education and Health Promotion. 2019; 8(1):126. [DOI:10.4103/jehp.jehp_393_18]
21.
Imani A, Doshmangir L, Mousarrezaei MT. [The analysis of the causes of hospitalized patientsmedical records deductions (Persian)]. Depiction of Health. 2020; 11(2):172-89. [DOI:10.34172/doh.2020.17]
22.
Saravi BM, Asgari Z, Siamian H, Farahabadi EB, Gorji AH, Motamed N, et al. Documentation of medical records in hospitals of mazandaran university of medical sciences in 2014: A quantitative study. Acta Informatica Medica. 2016; 24(3):202-6. [DOI:10.5455/aim.2016.24.202-206] [PMID] [PMCID]
23.
Klein-Hitpaß U, Scheller-Kreinsen D. Policy trends and reforms in the German DRG-based hospital payment system. Health Policy. 2015; 119(3):252-7. [DOI:10.1016/j.healthpol.2015.01.006] [PMID]
24.
Mohammad Khani M. [Evaluation of patient’s bill and their deductions covered by health insurance (case study of Medical Sciences University of Tehran hospitals)(Persian)] [MSc thesis].Tehran: Payam Noor university; 2011
25.
Moalemi S, Shamsabadi AR, Meshkani Z, Alikiani A, Kazemi Karyani A. Survey and comparison on the causes of deduction in admitted social insurance: Bahonar and Arjmand hospital in Kerman. Association of Health Information Management of Iran. 2014; 8(1):17-23.
26.
Mousa Zadeh Y, Soleymanzadeh M, Nosratnejad S. [Exploring the rate and causes of inpatient records deductions covered by Iran health insurance: The case of a public hospital in Tabriz (Persian)]. Depiction of Health. 2017; 8(2):119-25. [Link]
27.
Rezvanjou H, Sokhanvar M, Doshmangir L. [Exploring the rate and causes of deductions imposed on social security and health insurances bills related to inpatients in two hospitals affiliated with Tabriz University of Medical Sciences (Persian)]. Depiction of Health. 2017; 7(4):7-13. [Link]
28.
Tavakoli N, Saghaeian-nejad S, Rezayatmand MR. Documentation of medical records and insurance deductions imposed by health services Insurance. Health Information Management. 2006; 3(2):53-61. [Link]
29.
Fatehi AA. [The survey on causes and rates of deductions applied by Tamin-e-Ejtemaei insurance company on patients bills at hospitals of Firozabadi and Sina (Percian)] [Msc thesis]. Tehran: Iran University of Medical Sciences; 2008. [Link]
30.
Davis NA, LaCour M. Health information technology-E-Book. Amsterdam: Elsevier Health Sciences; 2014. [Link]
31.
Howard WR. Respiratory care billing using a personal digital assistant. Respiratory Care. 2004; 49(11):1339-48. [PMID]