دوره 19، شماره 3 - ( پاییز 1397 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmailpour Nosar M, Hosseini S A, Akbarfahimi N, Tabatabai Ghomshe S F. Effect of Different Intensities of Harsh Reliance of Auditory Stimulation on Static Balance in 5-12 Years Old Children With Cerebral Palsy in Tehran City, Iran. jrehab 2018; 19 (3) :194-205
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2273-fa.html
اسماعیل پور نوسر معصومه، حسینی سید علی، اکبر فهیمی نازیلا، طباطبایی قمشه سید فرهاد، بیگلریان اکبر. بررسی تأثیر تحریک شنیداری ناملایم با شدت متفاوت بر تعادل ایستای کودکان فلج مغزی اسپاستیک 5 تا 12 ساله در تهران. مجله توانبخشی. 1397; 19 (3) :194-205

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2273-fa.html


1- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، na.akbarfahimi@uswr.ac.ir
3- گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
4- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (4645 مشاهده)
هدف اختلال در کنترل تعادل به عنوان عامل اصلی اختلال در کارکرد کودکان فلج مغزی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تحریک شنیداری ناملایم بر تعادل ایستای کودکان فلج مغزی اسپاستیک ۵ تا ۱۲ سال تهران است.
روش بررسی در این مطالعه توصیفی تحلیلی ۲۰ کودک فلج مغزی اسپاستیک (۱۲ دختر و ۸ پسر با میانگین سنی ۲/۰۳±۷/۱۰ سال) شرکت کردند. نمونه‌گیری به شکل آسان و از جامعه در دسترس صورت گرفت. در این مطالعه کودکانی با تشخیص فلج مغزی اسپاستیک توسط متخصص مغز و اعصاب، سن تقویمی ۵ تا ۱۲ سال، قرارگرفتن در سطح I یا II بر اساس سیستم طبقه‌بندی حرکات درشت، توانایی فهم دستورات شفاهی، توانایی ایستادن مستقل حداقل برای ۳۰ ثانیه، قوام عضلانی ۱ تا ۳ در ناحیه مچ پا بر اساس معیار تعدیل‌یافته آشورث، وارد شدند. این کودکان با بروز اختلال بینایی یا شنوایی و حمله تشنجی از مطالعه خارج می‌شدند. ابزارهای استفاده‌شده در این مطالعه شامل صفحه نیرو، پرسش‌نامه اسپارکل و معیار تعدیل‌یافته آشورث بودند. صفحه نیرو، برای بررسی تعادل ایستا، پرسش‌نامه اسپارکل برای تعیین سطح عملکرد هوشی و معیار تعدیل‌یافته آشورث برای تعیین میزان شدت تون عضلانی در کودکان فلج مغزی استفاده شدند. اطلاعات مربوط به تغییرات مرکز توده بدن با دستگاه صفحه نیرو مدل ۹۲۸۶A کیستلر ساخت کشور سوئیس تحت فرکانس ۱۰۰ هرتز و نرم‌افزار ۱۲-۰-Bioware ۴ اندازه‌گیری شد. تمامی شرکت‌کنندگان در وضعیت ایستاده و با چشم باز ارزیابی شدند. هر کودک با پای برهنه درحالی‌که دست‌هایش کنار بدنش بود، روی نقاط نشان‌دارشده به مدت ۳۰ ثانیه روی صفحه نیرو می‌ایستاد که یک بار با پوشش سخت و یکبار با پوشش نرم فرش شده بود و به عکس منظره‌ای نگاه می‌کرد که در فاصله دو متری و دقیقاً روبه‌روی او قرار داشت. سپس تحریک شنیداری ناملایم با دو شدت متفاوت (بالا و پایین) از پشت سر کودک پخش می‌شد. مدت زمان انجام هر تکلیف ۳۰ ثانیه بود و سه بار تکرار می‌شد. چهار تکلیف شامل ایستادن روی سطح نرم با تحریک شنیداری ناملایم شدت بالا؛ ایستادن روی سطح نرم با تحریک شنیداری ناملایم شدت پایین؛ ایستادن روی سطح سخت با تحریک شنیداری ناملایم شدت بالا؛ و ایستادن روی سطح سخت با تحریک شنیداری ناملایم شدت پایین بود.کودک اجازه داشت در فواصل مناسب (بعد از هر سه بار تکرار) بین تکالیف استراحت کند. داده‌ها برای هر کودک سه بار، هر بار به مدت ۳۰ ثانیه و با فرکانس ۱۰۰ هرتز ثبت شدند. داده‌ها در نرم‌افزار متلب نسخه R۲۰۱۰a تحت فیلتر پایین‌گذر پردازش شدند. سپس برای مقایسه تأثیر تحریک شنیداری ناملایم در شدت‌های بالا و پایین بر سطوح نرم و سخت با چشم باز و در حالت ایستاده بدون حرکت، سرعت جابه‌جایی و تصویر سطح پایه در صفحه قدامی خلفی ابتدا نرمالیته داده‌ها با روش شاپیرو ویلک محاسبه شد. سپس به روش آماری t زوجی در نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ تجزیه‌وتحلیل شد. سطح معناداری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها P<۰/۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها تأثیر تحریک شنیداری ناملایم با شدت بالا در هر دو حالت ایستادن روی سطح نرم و سخت بر روی سرعت جابه‌جایی در صفحه قدامی خلفی و تصویر سطح پایه در صفحه قدامی خلفی معنادار بود (P<۰/۰۰۱)، اما تحریک شنیداری ناملایم با شدت پایین در هر دو حالت بر روی تصویر سطح پایه در صفحه قدامی خلفی (۰/۳۸۰=P) و بر سرعت جابه‌جایی در صفحه قدامی خلفی (۰/۷۲۲=P) تأثیر معناداری بر کنترل تعادل ایستا نداشت.
نتیجه‌گیری بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، تحریک شنیداری ناملایم با شدت بالا روی سطوح سخت و نرم صفحه نیرو در وضعیت چشم باز در میزان سرعت و تصویر سطح پایه صفحه قدامی خلفی و در برهم خوردن تعادل ایستای کودکان فلج مغزی اسپاستیک دوطرفه تأثیر دارد. بنابراین می‌توان در طراحی برنامه‌های تعادلی تحریکات شنیداری با شدت بالا را بر سطوحی با درجات متفاوت سختی در نظر گرفت.
متن کامل [PDF 685 kb]   (1887 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2048 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1396/8/21 | پذیرش: 1397/4/3 | انتشار: 1397/7/23
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه کاردرمانی.

فهرست منابع
1. Rosenbaum P, Paneth N, Leviton A, Goldstein M, Bax M, Damiano D, et al. A report: The definition and classification of cerebral palsy April 2006. Developmental Medicine and Child Neurology. 2007; 109:8-14. [PMID]
2. Odding E, Roebroeck ME, Stam HJ. The epidemiology of cerebral palsy: Incidence, impairments and risk factors. Journal Disability and Rehabilitation. 2006; 28(4):183-91. [DOI:10.1080/09638280500158422 ] [PMID] [DOI:10.1080/09638280500158422]
3. Case-Smith J, O'Brien JC. Occupational therapy for children and adolescents. New York: Elsevier Health Sciences; 2014.
4. Soleimani F, Vameghi R, Rassafiani M, Akbar Fahimi N, Nobakht Z. Cerebral palsy: Motor types, gross motor function and associated disorders. Iranian Rehabilitation Journal. 2011; 9:21-31.
5. Akbar Fahimi N, Hosseini SA, Rassafiani M, Farzad M, Haghgoo HA. The reactive postural control in spastic cerebral palsy children. Iranian Rehabilitation Journal. 2012; 10(1):66-74.
6. Melzer I, Damry E, Landau A, Yagev R. The influence of an auditory–memory attention-demanding task on postural control in blind persons. Clinical Biomechanics. 2011; 26(4):358-62. [DOI:10.1016/j.clinbiomech.2010.11.008] [PMID] [DOI:10.1016/j.clinbiomech.2010.11.008]
7. Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor control: Translating research into clinical practice. Philadephia: Lippincott Williams & Wilkins; 2007.
8. Maurer C, Mergner T, Bolha B, Hlavacka F. Vestibular, visual, and somatosensory contributions to human control of upright stance. Neuroscience Letters. 2000; 281(2-3):99-102. [DOI:10.1016/S0304-3940(00)00814-4] [DOI:10.1016/S0304-3940(00)00814-4]
9. Shumway-Cook A, Woollacott M. Attentional demands and postural control: The effect of sensorycontext. Journals of Gerontology-Biological Sciences and Medical Sciences. 2000; 55(1):M10-16. [DOI:10.1093/gerona/55.1.M10] [DOI:10.1093/gerona/55.1.M10]
10. Magnusson M, Johansson K, Johansson BB. Sensory stimulation promotes normalization of postural control after stroke. Stroke. 1994; 25(6):1176-80. [DOI:10.1161/01.STR.25.6.1176] [PMID] [DOI:10.1161/01.STR.25.6.1176]
11. Kwak EE. Effect of rhythmic auditory stimulation on gait performance in children with spastic cerebral palsy. Journal of Music Therapy. 2007; 44(3):198-216. [DOI:10.1093/jmt/44.3.198] [PMID] [DOI:10.1093/jmt/44.3.198]
12. Nobahar Ahari M, Nejati V, Hosseini SA. Attentional Demands of balance under Dual Task conditions in young adults. Iranian Rehabilitation Journal. 2012; 10(16):66-71.
13. Melzer I, Benjuya N, Kaplanski J. Age-related changes of postural control: Effect of cognitive tasks. Gerontology. 2001; 47(4):189-94. [DOI:10.1159/000052797] [PMID] [DOI:10.1159/000052797]
14. Shumway-Cook A, Hutchinson S, Kartin D, Price R, Woollacott M. Effect of balance training on recovery of stability in children with cerebral palsy. Developmental Medicine and Child Neurology. 2003; 45(9):591-602. [DOI:10.1017/S0012162203001099] [PMID] [DOI:10.1017/S0012162203001099]
15. Novak I, Mcintyre S, Morgan C, Campbell L, Dark L, Morton N, et al. A systematic review of interventions for children with cerebral palsy: State of the evidence. Developmental Medicine & Child Neurology. 2013; 55(10):885-910. [DOI:10.1111/dmcn.12246] [PMID] [DOI:10.1111/dmcn.12246]
16. Champagne D, Corriveau H, Dugas C. Effect of hippotherapy on motor proficiency and function in children with cerebral palsy who walk. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. 2017; 37(1):51-63. [DOI:10.3109/01942638.2015.1129386] [PMID] [DOI:10.3109/01942638.2015.1129386]
17. Deutz U, Heussen N, Weigt-Usinger K, Leiz S, Raabe C, Polster T, et al. Impact of hippotherapy on gross motor function and quality of life in children with bilateral cerebral palsy: A randomized open-label crossover study. Thieme E-Books & E-Journals-Neuropediatrics. 2018; 49(3):185-92. [DOI:10.1055/s-0038-1635121] [PMID] [DOI:10.1055/s-0038-1635121]
18. Gorter JW, Currie SJ. Aquatic exercise programs for children and adolescents with Cerebral Palsy: What do we know and where do we go. International Journal of Pediatrics. 2011; 2011: 712165. [DOI: 10.1155/2011/712165] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1155/2011/712165]
19. Reilly DS, Woollacott MH, van Donkelaar P, Saavedra S. The interaction between executive attention and postural control in dual-task conditions: children with cerebral palsy. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2008; 89(5):834-42. [DOI:10.1016/j.apmr.2007.10.023] [PMID] [DOI:10.1016/j.apmr.2007.10.023]
20. Samuel A, Solomon MJ, Mohan D. Postural sway in dual-task conditions between spastic diplegic cerebral palsy and typically developing children. International Journal of Health and Rehabilitation Sciences. 2013; 2(2):91-7.
21. Grecco LA, Tomita SM, Christovão TC, Pasini H, Sampaio LM, Oliveira CS. Effect of treadmill gait training on static and functional balance in children with cerebral palsy: a randomized controlled trial. Brazilian journal of physical therapy. 2013; 17(1):17-23. [DOI:10.1590/S1413-35552012005000066] [DOI:10.1590/S1413-35552012005000066]
22. Sharif-Moradi K, Farah-Pour N. [Comparison of the balance performance of the children with spastic cerebral palsy before and after exercise therapy program (Persian)]. Archives of Rehabilitation. 2006; 7(1):22-8.
23. Ebrahimi Etri A, Asghari L. Comparison of two exercise methods on motor performance and balance in children with spastic cerebral palsy. Journal of Rehabilitation. 2012; 13(1):79-87.
24. Ismailiyan M, Marandi S, Ghardashi Afousi A, Movahedi A, Esfarjany F. Effect of progressive resistance and balance training on upper trunk muscle strength of children with cerebral palsy: A case study. Journal of Rehabilitation. 2016; 17(1):84-93. [DOI:10.20286/jrehab-170182] [DOI:10.20286/jrehab-170182]
25. Mutlu A, Livanelioglu A, Gunel MK. Reliability of Ashworth and modified Ashworth scales in children with spastic cerebral palsy. BMC Musculoskeletal Disorders. 2008; 9(1):44. [DOI:10.1186/1471-2474-9-44] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/1471-2474-9-44]
26. Colver A. Study protocol: SPARCLE: A multi-centre European study of the relationship of environment to participation and quality of life in children with cerebral palsy. BMC Public Health. 2006; 6(1):105. [DOI:10.1186/1471-2458-6-105] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/1471-2458-6-105]
27. Pavão SL, dos Santos AN, Woollacott MH, Rocha NACF. Assessment of postural control in children with cerebral palsy: A review. Research in Developmental Disabilities. 2013; 34(5):1367-75. [DOI:10.1016/j.ridd.2013.01.034] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.ridd.2013.01.034]
28. Riley PO, Benda BJ, Gill-Body KM, Krebs DE. Phase plane analysis of stability in quiet standing. Journal of Rehabilitation Research and Development. 1995; 32(3):227-35. [PMID]
29. Hatzitaki V, Zlsi V, Kollias I, Kioumourtzoglou E. Perceptual-motor contributions to static and dynamic balance control in children. Journal of Motor Behavior. 2002; 34(2):161-70. [DOI:10.1080/00222890209601938] [PMID] [DOI:10.1080/00222890209601938]
30. Teasdale N, Simoneau M. Attentional demands for postural control: the effects of aging and sensory reintegration. Gait & Posture. 2001; 14(3):203-10. [DOI:10.1016/S0966-6362(01)00134-5] [DOI:10.1016/S0966-6362(01)00134-5]
31. Deviterne D, Gauchard GC, Jamet M, Vançon G, Perrin PP. Added cognitive load through rotary auditory stimulation can improve the quality of postural control in the elderly. Brain Research Bulletin. 2005; 64(6):487-92. [DOI:10.1016/j.brainresbull.2004.10.007] [PMID] [DOI:10.1016/j.brainresbull.2004.10.007]
32. Kim SJ, Kwak EE, Park ES, Cho SR. Differential effects of rhythmic auditory stimulation and neurodevelopmental treatment/ bobath on gait patterns in adults with cerebral palsy: A randomized controlled trial. Clinical Rehabilitation. 2012; 26(10):904-14. [DOI:10.1177/0269215511434648] [PMID] [DOI:10.1177/0269215511434648]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb