URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1481-fa.html
هدف: بررسی رابطه علائم اختلال اتیسم با تواناییهای شناختی میتواند به توصیف بهتر فنوتیپ این اختلال کمک و سببشناسی و درمان اختلال اتیسم را تسهیل نماید. تخریب کارکرد اجرایی یکی از چندین فنوتیپِ شناختی بالقوه در اختلال اتیسم است؛ بنابراین، هدف این مطالعه بررسی رابطه کمبود کارکردهای اجرایی با علائم اختلال اتیسم است.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی، 50 کودک مبتلا به اختلال اتیسم عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس از مراکز رشد، بهآرا و تهرانپارس انتخاب شدند. سپس، آزمون گارز و پرسشنامه سنجش دامنه اختلال اتیسم توسط درمانگران و آزمونهای نوروسایکولوژیک عملکرد مداوم، استروپ و توجه انتقالی توسط آزمودنیها تکمیل گردید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد بین توجه انتخابی با علائم ارتباطات و تعاملات اجتماعی و بین توجه پایدار با علائم تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشهای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>P) و (0/01>P) و (0/05>P) همچنین بین توجه انتقالی با علائم ارتباطات، تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشهای رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/001>P) و (0/01>P) و (0/05>P). علاوهبراین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که توجه انتخابی و توجه انتقالی توانایی پیشبینی علائم ارتباطات و توجه پایدار توانایی پیشبینی علائم تعاملات اجتماعی و رفتارهاری کلیشهای را دارد (0/01>P) و (0/05>P).
نتیجهگیری : نتایج این مطالعه از نقش کارکردهای اجرایی در علائم اختلال اتیسم حکایت دارد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود مداخلات درمانی نوین در ترمیم کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم طراحی شود
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |