دوره 16، شماره 3 - ( پاييز 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shiri V, Hosseini S A, Pishyareh E, Nejati V, Biglarian A. Study the Relationship of Executive Functions with Behavioral Symptoms in Children with High-Functioning Autism. Archives of Rehabilitation. 2015; 16 (3) :208-217
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1481-fa.html
شیری ولی، حسینی سیدعلی، پیشیاره ابراهیم، نجاتی وحید، بیگلریان اکبر. بررسی ارتباط کارکردهای اجرایی با علائم رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1394; 16 (3) :208-217

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1481-fa.html


1- گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
3- گروه اعصاب شناختی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، Ebipishyareh@yahoo.com
4- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
5- گروه آمار و کامپیوتر، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (2188 مشاهده)

هدف: بررسی رابطه علائم اختلال اتیسم با تواناییهای شناختی میتواند به توصیف بهتر فنوتیپ این اختلال کمک و سببشناسی و درمان اختلال اتیسم را تسهیل نماید. تخریب کارکرد اجرایی یکی از چندین فنوتیپِ شناختی بالقوه در اختلال اتیسم است؛ بنابراین، هدف این مطالعه بررسی رابطه کمبود کارکردهای اجرایی با علائم اختلال اتیسم است.

روش بررسی: در این پژوهش مقطعی، 50 کودک مبتلا به اختلال اتیسم عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس از مراکز رشد، بهآرا و تهرانپارس انتخاب شدند. سپس، آزمون گارز و پرسشنامه سنجش دامنه اختلال اتیسم توسط درمانگران و آزمونهای نوروسایکولوژیک عملکرد مداوم، استروپ و توجه انتقالی توسط آزمودنیها تکمیل گردید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.

یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد بین توجه انتخابی با علائم ارتباطات و تعاملات اجتماعی و بین توجه پایدار با علائم تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشهای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>P) و (0/01>P) و (0/05>P) همچنین بین توجه انتقالی با علائم ارتباطات، تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشهای رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/001>P) و (0/01>P) و (0/05>P). علاوهبراین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که توجه انتخابی و توجه انتقالی توانایی پیشبینی علائم ارتباطات و توجه پایدار توانایی پیشبینی علائم تعاملات اجتماعی و رفتارهاری کلیشهای را دارد (0/01>P) و (0/05>P).

نتیجهگیری : نتایج این مطالعه از نقش کارکردهای اجرایی در علائم اختلال اتیسم حکایت دارد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود مداخلات درمانی نوین در ترمیم کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم طراحی شود

متن کامل [PDF 4962 kb]   (1857 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb