دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaman-Pour M, Hatami-Zadeh N, Vameghi R, Bakhshi E. Assistive Technology Needs Assessment from Adolescent Students with Hearing Loss and Their Parents, Ahvaz City-2013. jrehab 2015; 15 (4) :42-51
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1479-fa.html
زمان‌پور معصومه، حاتمی‌زاده نیکتا، وامقی روشنک، بخشی عنایت‌الله. نیازسنجی وسایل تکنولوژی کمک توانبخشی از نوجوانان دانش آموز کم شنوا – ناشنوا و والدین ایشان؛ شهر اهواز- سال 1392. مجله توانبخشی. 1393; 15 (4) :42-51

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1479-fa.html


1- گروه آموزشی مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، گروه آموزشی مدیریت توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، nikta_h@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
4- گروه آموزشی آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (19508 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش، تخمین نیاز دانش آموزان نوجوان کم شنوا و ناشنوای شهر اهواز به وسایل تکنولوژی کمک توانبخشی بود.

روش بررسی: وسایل کمک توانبخشی موجود برای افراد کم شنوا- نا شنوا بر اساس کاربرد در شش گروه طبقه بندی شد. از نمونه گیری طبقه بندی شده برای انتخاب ۷۲ دانش آموز کم شنوا-ناشنوای مقاطع راهنمایی و دبیرستان، عادی و استثنایی و والدین اپشان استفاده شد..پس از کسب رضایت با دانش آموزان مصاحبه حضوری در مدرسه و با والدین مصاحبه تلفنی انجام شد: ابتدا از مشکلات دانش آموزان در شش عملکرد که برای آنها وسایل کمکی است، سؤال شد. آنگاه وسایل کمکی با ارائه تصویر توضیح داده شدند و از مشارکت کنندگان در مورد آگاهی از وجود هر وسپله، نیاز به آن و اولویت تأمین نیاز پرسیده شد.

یافته‌ها: هر چند ۶۹ نفر (۹۶%) از سمعک استفاده می کردند؛ ۴۴ نفر (۶۱%) در استفاده از تلویزیون، ۶۶ نفر (۹۲%) در استفاده از ساعتهای زنگ دار ، ۲۴ نفر (۳۳%) در شنیدن صدای زنگ در و تلفن، ۶۳ نفر (۸۸%) در مکالمه تلفنی، ۱۴ نفر (۱۹%) در گفت و شنود حضوری، و ۴۶ نفر (%۶۳/۸۹) در مشارکت در کلاس درس دچار محدودیت بودند. تقریباً هیچ یک از شرکت کنندگان وسایل کمکی شنوایی مورد اشاره را نمی شناختند. پس از آگاه سازی از وجود وسایل کمکی، اعلام نیاز ایشان به هر یک از انواع وسایل معرفی شده بین ۲ نفر (۳%) تا ۶۹ نفر (۹۶%) بود.

نتیجه‌گیری: آگاهسازی گسترده نوجوانان دچار کم شنوایی-ناشنوایی از وجود وسایل تکنولوژی کمکی ضروری است. از یافته های حاصل از این پژوهش می توان در تدوین برنامه تأمین وسایل کمکی برای نوجوانان سود برد.

متن کامل [PDF 405 kb]   (2117 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1392/12/3 | پذیرش: 1393/6/8 | انتشار: 1393/10/1
* نشانی نویسنده مسئول: اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb