دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad-Zaheri F, Rezaei M, Rafi'ei M, Bakhshi E, Gharib M. Effect of Pivotal Response Treatment Method on Initiation Skill in Children with Autism . jrehab. 2014; 15 (2) :72-77
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1399-fa.html
محمدظاهری فرشته، رضایی محمد، رفیعی مجید، بخشی عنایت‌الله، غریب امیرمسعود. بررسی تأثیر روش درمانی پاسخ محور بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک . مجله توانبخشی. 1393; 15 (2) :72-77

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1399-fa.html


1- مربی دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- مربی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، m_r_st@yahoo.com
3- دکتری
4- دکتری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
5- دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده:   (2161 مشاهده)

هدف: اوتیسم یکی از اختلالات فراگیر رشدی است که تعامل اجتماعی، ارتباط کلامی و غیرکلامی و الگوهای رفتاری کلیشه ای را تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به مشکلات آغازگری این کودکان و ضعف مداخلات در ایجاد انگیزه، در این مطالعه سعی کردیم تأثیر روش درمانی پاسخ محور با کاربرد انگیزه را بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک بررسی نماییم.

روش بررسی: در این مداخله کارآزمایی بالینی با گروه کنترل، طبق معیارهای ورود و خروج، 30 فرد اوتیستیک 11-6 ساله که دو به دو از نظر سن و جنس و میانگین طول گفته همتا بودند از کلینیک های مخصوص افراد اوتیستیک شهر همدان انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. جلسات بصورت فردی در طی 3 ماه(هفته ای 2 جلسه 60 دقیقه ای) برگزار شد. افراد هر دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه مهارت های ارتباطی کودکان برای ارزیابی توانایی آغازگری ارزیابی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 18 توسط آزمون های آمار توصیفی و آزمون کوواریانس انجام یافت.

یافته‌ها: یافته های مطالعه نشان داد که طبق آزمون کوواریانس بین دو گروه بعد از مداخله، تغییرات معناداری در توانایی آغازگری (0/001>P) در گروه مداخله وجود دارد.

نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان دهنده‌ی تأثیر روش درمانی پاسخ محور برتوانایی آغازگری کودکان اوتیستیک می باشد و بهتر است در مداخلات درمانی این روش درمانی نیز بکار برده شود.

متن کامل [PDF 375 kb]   (1083 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb