URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1395-fa.html
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش پاسخمحور بر مشکلات رفتاری کودکان ۴ تا ۶ سال دارای اوتیسم انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح سریهای زمانی دو گروهی بود. ۱۲ نفر (۳ دختر و ۹ پسر) به شیوه تمامشماری از کودکان دارای اوتیسم مراجعه کننده به کلینیک ذهن زیبا شهر تهران در سال ۱۳۹۱ انتخاب شدند و به تعداد مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی ۴۵ روز (هفتهای ۳ جلسه، جلسهای ۱ ساعت) فقط آموزش پاسخمحور را دریافت نمودند، در حالی که گروه کنترل تنها از روشهای آموزشی و درمانی مدون کلینیک (تحلیل رفتار کاربردی و گفتاردرمانی) بهرهمند شدند. تمامی کودکان با استفاده از مقیاس درجه بندی اوتیسم گیلیام (GARS) ۳ بار قبل از مداخله و ۳ بار پس از آن ارزیابی شدند. دادهها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمره رفتارهای کلیشهای و مهارتهای ارتباطی در دو گروه آزمایش کاهش یافت، ولی از نظر آماری تفاوت معناداری بین گروه آزمایش وکنترل وجود نداشت (P=0/45). همچنین نتایج بیانگر بهبود معنیدار تعاملهای اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود (P<0/001).
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش پاسخمحور بر تعاملهای اجتماعی کودکان دارای اوتیسم تأثیر مثبت دارد، ولی این تأثیر در مورد رفتارهای کلیشهای و مهارتهای ارتباطی معنادار نبود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |