دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi H, Mousavi A, Lotfi Y, Faghih-Zadeh S. Concurrent Speech Segregation Problems in Hearing Impaired Children. jrehab 2014; 15 (1) :77-84
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1347-fa.html
طالبی حسین، موسوی عبدالله، لطفی یونس، فقیه‌زاده سقراط. مشکلات جداسازی اصوات گفتاری همزمان در کودکان کم شنوا. مجله توانبخشی. 1393; 15 (1) :77-84

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1347-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (7270 مشاهده)

هدف: مطالعه حال حاضر، در زمره پژوهشهای بنیادین انجام گرفته برای بررسی توانایی جداسازی اصوات گفتاری همزمان در کودکان کم شنوا می باشد. جداسازی همزمان، یکی از مولّفه های پایه ای رویکرد تجزیه و تحلیل صحنه شنوایی (ASA) بوده و نقش مهمّی در فرآیند درک گفتار، دارا می باشد. در این مطالعه، پتانسیلهای دیررس شنوایی کودکان کم شنوا بررسی شده و با پاسخ های گروه هنجار مقایسه شدند.

روش بررسی: در 10 کودک هنجار و 10 کودک کم شنوای 4 تا 6 ساله، پاسخ های دیررس شنوایی یا ALRs (دامنه مجموعه N1-P2) برای دوازده جفت واکه سنتز شده ای که به طور همزمان و به صورت دوگوشی ارائه می شدند، ثبت گردیدند. تفاوت جفت واکه های مورد نظر، در فرکانس پایه آنها بود؛ به نحوی که، فرکانس پایه هر یک از آنها به میزان نیم semitone از دیگری تفاوت داشت.

یافته‌ها: مقایسه دامنه مجموعه N1-P2 میان دو گروه هنجار و کم شنوا نشان دهنده وجود اختلاف آماری معنادار در شماری از جفت واکه ها بود (P<0/05). با بررسی دقیقتر نتایج، دامنه مجموعه N1-P2 (که شاخصی از کشف تغییرات واکه ها و بازنمایی تحریکات گفتاری در دستگاه شنوایی مرکزی در شرایط نبود توجّه فعّال شرکت کنندگان می باشد) در گروه کودکان کم شنوا از مقدار کمتری برخوردار بود.

نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر گویای اختلال جداسازی اصوات گفتاری همزمان در کودکان کم شنوا می باشد. این مطالعه، شواهدی را درباره بروز مشکلاتی در کشف ویژگی های گفتاری در مسیر پایین به بالا (مبتنی بر فرکانس پایه و تفاوت های آن) در کودکان مذکور فراهم می نماید.

متن کامل [PDF 388 kb]   (2099 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: شنوایی سنجی
دریافت: 1392/6/2 | پذیرش: 1392/9/2 | انتشار: 1393/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb