دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi H, Mousavi A, Lotfi Y, Faghih-Zadeh S. Concurrent Speech Segregation Problems in Hearing Impaired Children. Archives of Rehabilitation. 2014; 15 (1) :77-84
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1347-fa.html
طالبی حسین، موسوی عبدالله، لطفی یونس، فقیه‌زاده سقراط. مشکلات جداسازی اصوات گفتاری همزمان در کودکان کم شنوا. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1393; 15 (1) :77-84

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1347-fa.html


1- دکترای شنوايی شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشيار دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- استاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (3314 مشاهده)

هدف: مطالعه حال حاضر، در زمره پژوهشهای بنیادین انجام گرفته برای بررسی توانایی جداسازی اصوات گفتاری همزمان در کودکان کم شنوا می باشد. جداسازی همزمان، یکی از مولّفه های پایه ای رویکرد تجزیه و تحلیل صحنه شنوایی (ASA) بوده و نقش مهمّی در فرآیند درک گفتار، دارا می باشد. در این مطالعه، پتانسیلهای دیررس شنوایی کودکان کم شنوا بررسی شده و با پاسخ های گروه هنجار مقایسه شدند.

روش بررسی: در 10 کودک هنجار و 10 کودک کم شنوای 4 تا 6 ساله، پاسخ های دیررس شنوایی یا ALRs (دامنه مجموعه N1-P2) برای دوازده جفت واکه سنتز شده ای که به طور همزمان و به صورت دوگوشی ارائه می شدند، ثبت گردیدند. تفاوت جفت واکه های مورد نظر، در فرکانس پایه آنها بود؛ به نحوی که، فرکانس پایه هر یک از آنها به میزان نیم semitone از دیگری تفاوت داشت.

یافته‌ها: مقایسه دامنه مجموعه N1-P2 میان دو گروه هنجار و کم شنوا نشان دهنده وجود اختلاف آماری معنادار در شماری از جفت واکه ها بود (P<0/05). با بررسی دقیقتر نتایج، دامنه مجموعه N1-P2 (که شاخصی از کشف تغییرات واکه ها و بازنمایی تحریکات گفتاری در دستگاه شنوایی مرکزی در شرایط نبود توجّه فعّال شرکت کنندگان می باشد) در گروه کودکان کم شنوا از مقدار کمتری برخوردار بود.

نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر گویای اختلال جداسازی اصوات گفتاری همزمان در کودکان کم شنوا می باشد. این مطالعه، شواهدی را درباره بروز مشکلاتی در کشف ویژگی های گفتاری در مسیر پایین به بالا (مبتنی بر فرکانس پایه و تفاوت های آن) در کودکان مذکور فراهم می نماید.

متن کامل [PDF 388 kb]   (482 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: شنوایی سنجی
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb