URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1287-fa.html
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی عملکرد دانشآموزان دیرآموز اول ابتدایی در مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف به مرحله اجرا درآمد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع مقایسهای است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دیرآموز اول ابتدایی شهر اصفهان بود که از میان آنها، تعداد 50 دانشآموز (25 دختر و 25 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان، مقیاس عملکردی بینالمللی لایتر و آزمون نقاشی آدمک گودیناف، جهت سنجش هوش کلامی و غیرکلامی دانشآموزان استفاده شد.
یافتهها: با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که دانشآموزان دیرآموز، در خردهمقیاسهای وکسلر و لایتر دارای عملکردی مشابه بودند. مقیاس لایتر با وکسلر (P<0/05) و گودیناف (P<0/01) رابطه مثبت معنیداری دارد. همچنین، بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف تفاوت معنیداری وجود ندارد (P>0/05).
نتیجهگیری: ارتباط بین مقیاس هوشی لایتر با وکسلر و گودیناف، نیز تأییدی بر صحت ارزیابی است. عملکرد دیرآموزان دختر و پسر اول ابتدایی در سه مقیاس هوشی مشابه بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |