دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshou'ei M, Mirlohi F. Slow-Learner Student, Verbal and Nonverbal Intelligence, Wechsler, Leiter, Goodenough . jrehab 2014; 15 (1) :37-44
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1287-fa.html
خشوعی مهدیه‌سادات، میرلوحی فخری‌سادات. عملکرد دانش‌آموزان دیرآموز اول ابتدایی در مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف. مجله توانبخشی. 1393; 15 (1) :37-44

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1287-fa.html


1- دانشکده آموزش وروانشناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، khoshouei_mahdieh@yahoo.com
چکیده:   (12224 مشاهده)

هدف: این پژوهش، با هدف بررسی عملکرد دانش‌آموزان دیرآموز اول ابتدایی در مقیاس‌های هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف به مرحله اجرا درآمد.

روش بررسی: این پژوهش از نوع مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان دیرآموز اول ابتدایی شهر اصفهان بود که از میان‌ آن‌ها، تعداد 50 دانشآموز (25 دختر و 25 پسر) با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از مقیاس تجدید‌ نظر شده هوش وکسلر کودکان، مقیاس عملکردی بین‌المللی لایتر و آزمون نقاشی آدمک گودیناف،‌ جهت سنجش هوش کلامی و غیرکلامی دانش‌آموزان استفاده شد.

یافته‌ها: با استفاده از آزمون‌‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دانش‌آموزان دیرآموز، در خردهمقیاس‌های وکسلر و لایتر دارای عملکردی مشابه بودند. مقیاس لایتر با وکسلر (P<0/05) و گودیناف (P<0/01) رابطه مثبت معنی‌داری دارد. همچنین، بین دانش‌آموزان دختر و پسر از نظر مقیاس‌های هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (P>0/05).

نتیجه‌گیری: ارتباط بین مقیاس‌ هوشی لایتر با وکسلر و گودیناف، نیز تأییدی بر صحت ارزیابی است. عملکرد دیرآموزان دختر و پسر اول ابتدایی در سه مقیاس‌‌ هوشی مشابه بود.

متن کامل [PDF 370 kb]   (6253 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: 1392/2/14 | پذیرش: 1392/11/2 | انتشار: 1393/1/1
* نشانی نویسنده مسئول: اصفهان- خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه روان شناسی- مهدیه خشوعی- 03117932544 09133161116

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb