URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1041-fa.html
هدف: مشکلات رفتاری طیف وسیعی از مشکلات دوران کودکی را تشکیل میدهد. کسب اطلاعات در زمینه وسعت مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی به منظور شناسایی و مدیریت این مشکلات و ارتقای خدمات روانشناختی در زمینه سلامت روانی کودکان فلج مغزی ضروری است.هدف از این مطالعه بررسی مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی است.
روش بررسی: در مطالعه مقطعی حاضر، 90 کودک فلج مغزی 12-4 ساله مراجعه کننده به مراکز توانبخشی شهر تهران در سال 1390-1389، به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مشکلات رفتاری در این پژوهش، نسخه والدی پرسشنامه تواناییها و مشکلات بود که دارای 5 خرده مقیاس است. اطلاعات جمعآوری شده با کمک جداول توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی، توصیف و با استفاده از تستهای آماری کای-دو و رگرسیون تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که میزان شیوع مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی 43/3 درصد میباشد. هم چنین نتایج میزان شیوع برحسب زیرگروههای طبقات تشخیصی مشکلات رفتاری پرسشنامه تواناییها و مشکلات نشان داد که مشکل در روابط با همسالان(٪82/2) بیشترین و مشکلات بیش فعالی (٪4/4) کمترین میزان شیوع را داشتند. هم چنین بین نمره کلی مشکلات رفتاری با سطح عملکرد حرکتی درشت و بهره هوشی کودک رابطه آماری معناداری وجود دارد (0/05>P).
نتیجهگیری: با توجه به اینکه درصد بالایی از کودکان فلج مغزی، مشکلات رفتاری دارند، برنامههای آموزشی و مداخلات روانشناختی پیشنهاد میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |