جلد 12 - ضمیمه زمستان: مقالات دانشجویی                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalili N, Akbar Fahimi N, Hosseini S A, Farzi M, Falsafian R. Behavioral Problems in Children with Cerebral Palsy. Archives of Rehabilitation. 2012; 12 :30-37
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1041-fa.html
جلیلی نسرین، اکبر فهیمی نازیلا، حسینی سیدعلی، فرضی مرجان، فلسفیان راضیه. بررسی مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1390; 12 () :30-37

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1041-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشجوی دکتری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، fahimi1970@yahoo.com
3- استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- کارشناسی ارشد روان سنجی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
5- کارشناس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (13649 مشاهده)

هدف: مشکلات رفتاری طیف وسیعی از مشکلات دوران کودکی را تشکیل می‌دهد. کسب اطلاعات در زمینه وسعت مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی به منظور شناسایی و مدیریت این مشکلات و ارتقای خدمات روانشناختی در زمینه سلامت روانی کودکان فلج مغزی ضروری است.هدف از این مطالعه بررسی مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی است.

روش بررسی: در مطالعه مقطعی حاضر، 90 کودک فلج مغزی 12-4 ساله مراجعه کننده به مراکز توانبخشی شهر تهران در سال 1390-1389، به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مشکلات رفتاری در این پژوهش، نسخه والدی پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات بود که دارای 5 خرده مقیاس است. اطلاعات جمع‌آوری شده با کمک جداول توزیع فراوانی، شاخص‌های مرکزی و پراکندگی، توصیف و با استفاده از تست‌های آماری کای-دو و رگرسیون تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که میزان شیوع مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی 43/3 درصد می‌باشد. هم چنین نتایج میزان شیوع برحسب زیرگروه‌های طبقات تشخیصی مشکلات رفتاری پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات نشان داد که مشکل در روابط با همسالان(٪82/2) بیشترین و مشکلات بیش فعالی (٪4/4) کمترین میزان شیوع را داشتند. هم چنین بین نمره کلی مشکلات رفتاری با سطح عملکرد حرکتی درشت و بهره هوشی کودک رابطه آماری معناداری وجود دارد (0/05>P).

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه درصد بالایی از کودکان فلج مغزی، مشکلات رفتاری دارند، برنامه‌های آموزشی و مداخلات روانشناختی پیشنهاد می‌شود.

متن کامل [PDF 293 kb]   (1530 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb