URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1020-fa.html
هدف:این پژوهش با هدف تعیین تأثیر انتقال دانش پنهان به روش داستانگویی بر شایستگی بالینی پرستاران آی. سی. یو. بیمارستان فاطمه زهرا شهر بوشهر در سال 1390 انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه پژوهشی نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است که بر روی 16 نفر از پرستاران شاغل در بخش آی. سی. یو که به صورت نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند انجام شده است.جامعه پژوهش شامل کل پرستاران شاغل در بیمارستان فاطمه زهرا (41 نفر) بودند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه خود ابرازی مشتمل بر مهارتهای عمومیو تخصصی شایستگی بالینی بود. 4 جلسه داستانگویی برای انتقال تجارب برای نمونهها برگزار شد و پرسشنامهها قبل و بعد از مداخله توسط شرکت کنندگان تکمیل و نتایج در پایان با استفاده از آزمون تی زوجی تحلیل شد.
یافتهها: در بررسی شایستگی بالینی به صورت کلی میانگین نمرات پیش آزمون 219/50 و میانگین نمرات پسآزمون 239/69 بوده است که میانگین نمرات پسآزمون به طور معناداری بیشتر از پیشآزمون است (0/003=P).
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که انتقال تجارب و دانش از طریق داستانگویی باعث ارتقاء شایستگی بالینی پرستاران در زمینههای مختلف مربوط به شایستگی بالینی میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |