جلد 12 - ضمیمه زمستان: مقالات دانشجویی                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi K, Hosseini M A, A'zodi P, Fallahi-Khoshknab M, Khanke H R, Majdzadeh S R. The Effect of Tacit Knowledge Transfer on Nursing Clinical Competency. Archives of Rehabilitation. 2012; 12 :8-13
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1020-fa.html
قاسمی کبری، حسینی محمدعلی، عضدی پرویز، فلاحی‌خشکناب مسعود، خانکه حمیدرضا، مجدزاده سیدرضا. تأثیر انتقال دانش پنهان بر شایستگی بالینی پرستاران. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1390; 12 () :8-13

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1020-fa.html


1- کارشناسی ارشد مديريت پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دکترای آموزش عالی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، mahmaimy@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد بيهوشی، عضو هیئت علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
4- دکتری پرستاری و عضو هيئت علمی استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
5- دکترای پرستاری، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و تو
6- اپيدميولوژيست و عضو هيئت علمی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (8305 مشاهده)

هدف:این پژوهش با هدف تعیین تأثیر انتقال دانش پنهان به روش داستان‌گویی بر شایستگی بالینی پرستاران آی. سی. یو. بیمارستان فاطمه زهرا شهر بوشهر در سال 1390 انجام شده است.

روش بررسی: این مطالعه پژوهشی نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است که بر روی 16 نفر از پرستاران شاغل در بخش آی. سی. یو که به صورت نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند انجام شده است.جامعه پژوهش شامل کل پرستاران شاغل در بیمارستان فاطمه زهرا (41 نفر) بودند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه خود ابرازی مشتمل بر مهارتهای عمومی‌و تخصصی شایستگی بالینی بود. 4 جلسه داستان‌گویی برای انتقال تجارب برای نمونه‌ها برگزار شد و پرسشنامه‌ها قبل و بعد از مداخله توسط شرکت کنندگان تکمیل و نتایج در پایان با استفاده از آزمون تی زوجی تحلیل شد.

یافته‌ها: در بررسی شایستگی بالینی به صورت کلی میانگین نمرات پیش آزمون 219/50 و میانگین نمرات پس‌آزمون 239/69 بوده است که میانگین نمرات پس‌آزمون به طور معناداری بیشتر از پیش‌آزمون است (0/003=P).

نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که انتقال تجارب و دانش از طریق داستان‌گویی باعث ارتقاء شایستگی بالینی پرستاران در زمینه‌های مختلف مربوط به شایستگی بالینی می‌شود.

متن کامل [PDF 227 kb]   (1265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb