URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-996-fa.html
هدف: انجام مهارتهای حرکتی و یادگیری آنها در سالمندان اهمیت ویژهای دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نوع یادگیری مطلوب در افراد سالمند و مقایسه اثربخشی دو استراتژی آگاهی صریح و تلویحی در سالمندان انجام شد.
روش بررسی: در یک مطالعه تحلیلی و مقایسهای جهت بررسی تأثیر آگاهی صریح بر یادگیری، یک وظیفه حرکتی سریالی و یک نرمافزار کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفت. در طی این وظیفه حرکتی ۴ مربع با رنگهای مختلف بر صفحه نمایشگر ظاهر میشد که داوطلب به محض مشاهده هر مربع باید کلید تعریف شده مرتبط با آن را فشار میداد که در صورت واکنش صحیح، مربع بعدی ظاهر میشد. ۳۰ نفر سالمند سالم به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم و طی دو روز به فاصله ۴۸ ساعت 10 بلوک حرکتی مشتمل بر ۸۰۰ تکرار مربعهای رنگی را تمرین کردند. در گروه اول یا تلویحی در ابتدای آزمون هیچگونه توضیحی در مورد ترتیب ظهور محرکها داده نمیشد، اما در گروه دوم یا یادگیری صریح در ابتدای آزمون به نمونه ها توضیحات کاملی داده میشد. دادهها با آزمون آماری تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مجموع به طور معناداری، زمان انجام بلوکهای حرکتی 10-7 در گروه سالمند صریح بیشتر ازسالمند تلویحی بود. اختلاف زمان بلوک دوم با بلوکهای هشتم و دهم در هر دو گروه معنادار بود که به ترتیب بهمعنی بهبود عملکرد و یادگیری بود، ولی بین دو گروه اختلاف معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: آگاهی قبلی در کسب مهارت سالمندان نه تنها تأثیری بر میزان یادگیری و کسب مهارت ندارد، بلکه باعث کاهش قابلیت یادگیری افراد سالمند میگردد که این مسئله در طراحی و پروتکل توانبخشی افراد سالمند اهمیت خاصی پیدا میکند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |