URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-906-fa.html
هدف: رشد توجه و مهارتهای حرکتی در یادگیری، رشد و کارهای روزمره زندگی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که نقص قابل توجهی در زمینه مهارتهای حرکتی و توجه در این کودکان مشاهده میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحریک حسی بهوسیله جلیقه وزین بر مهارتهای حرکتی و توجه کودکان 10-6 ساله دارای اختلالات یادگیری بود.
روشبررسی: در این مطالعه مداخلهای و تجربی، شرکتکنندگان در پژوهش شامل 12 کودک 10-6 ساله مبتلا به اختلالات یادگیری مراجعه کننده به مراکز توانبخشی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بودند که بهصورت تصادفی در دو گروه مداخله و مقایسه جای گرفتند. نمونهها از طریق نمونهگیری ساده و در دسترس انتخاب شدند. مهارتهای حرکتی و توجه طی دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس رشد حرکتی لینکلن ازرتسکی و مقیاس رتبهبندی کانرز اندازهگیری و نتایج ثبت شد. مداخله پژوهش بهصورت ارائه تحریک حسی مداوم با استفاده از جلیقه وزین در طی خدمات معمول کاردرمانی به قرار 3 جلسه 45 دقیقهای در هفته و برای 12 جلسه بر روی گروه مداخله اجرا شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون رتبههای نشان دار ویلکاکسون و آزمون من- ویتنی تحلیل شد.
یافتهها: بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون مهارتهای حرکتی در گروه مداخله تفاوت معناداری وجود داشت(۰/۰۰۳=P)، ولی در گروه مقایسه تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون توجه در گروههای مداخله و مقایسه تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که تحریک حسی مبتنی بر جلیقه وزین از لحاظ آماری بر مهارتهای حرکتی مؤثر بوده، اما بر توجه تأثیر معناداری ندارد؛ لذا میتوان از این فن در جهت بهبود رشد مهارتهای رشد حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بهره گرفت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |