هدف: تأثیر منفی افت شنوایی بر مهارتهای حرکتی سریع اندامهای گفتاری، سرعت گفتار و قابلیت فهم گفتار هر یک به تنهایی در افراد کمشنوا به اثبات رسیده است. بررسی نحوه این تأثیرگذاری در آستانههای مختلف شنوایی و چگونگی وجود ارتباط بین این سه متغیر گفتاری و ارتباط بین آزمونهای موجود برای بررسی این متغیرها هدف این پژوهش میباشد.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی بر روی 46 بزرگسال مبتلا به افت شنوایی (عمیق، شدید، متوسط- شدید) و 15 بزرگسال با شنوایی طبیعی انجام شده است. آزمودنیها به صورت تصادفی و از دبیرستانهای مخصوص افراد دچار افت شنوایی و دبیرستانهای طبیعی تهران انتخاب شدند. آزمونهای مورد استفاده شامل بخشی از آزمون دیادوکوکینزیس دهانی فلچر که با تحلیلگر گفتاری دکتر اسپیچ نمونههای ضبط شده تحلیل میشوند، متن صد کلمهای (برای سنجش سرعت گفتار بر حسب تعداد کلمات خوانده شده در دقیقه) و استفاده از روش شاخص رتبهای برای تعیین رتبه قابلیت فهم گفتاری آزمودنیها در خواندن متن بودند. سپس دادهها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: نتایج کلی حاکی از آن بود که با افزایش آستانه شنوایی، آزمودنیها مدت زمان بیشتری را صرف انجام تکالیف دیادوکوکینزیس دهانی کردند و از سرعت و قابلیت فهم گفتار آنها نیز کاسته شد. البته در مورد سرعت گفتار و توانایی دیادوکوکینزیس دهانی بین خود گروههای مبتلا به افت شنوایی، فقط تفاوت بین گروه مبتلا به افت شنوایی عمیق با دو گروه شدید و متوسط-شدید معنیدار بود (P<0/05). در ضمن در گروه مبتلا به افت شنوایی بین سرعت گفتار و مدت زمان صرفشده برای تکرار تکالیف دیادوکوکینزیس دهانی ارتباط منفی و معنیداری وجود داشت (P=0/02). اما در گروه شنوایی طبیعی هیچ گونه ارتباط معنیداری بین این دو مشاهده نشد (P>0/05). کلاً بین دیادوکوکینزیس دهانی و قابلیت فهم گفتار و همچنین سرعت گفتار و قابلیت فهم گفتار نیز ارتباط معنیداری مشاهده شد (P>0/05).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر منفی افت شنوایی بر مهارتهای سریع حرکتی دهانی، سرعت گفتار وقابلیت فهم گفتار و وجود ارتباط بین این سه متغیر، در مداخلات درمانی بر روی افراد دچار افت شنوایی، شاید بتوان به عنوان مثال با مداخله و بهبود دادن مهارتهای سریع حرکتی دهانی مانند تواناییهای دیادوکوکینزیس دهانی باعث بهبود بخشیدن به سرعت گفتار و یا حتی قابلیت فهم گفتار آنها شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |