دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1390 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbar-Fahimi N, Gharib M, Hosseini S A, Salehi M, Ramazani M, Rashedi V. The Reliability of Quality of Upper Extremity Skills Test in Children with Cerebral Palsy. Archives of Rehabilitation. 2012; 12 (4) :35-41
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-897-fa.html
اکبر فهیمی نازیلا، غریب مسعود، حسینی سیدعلی، صالحی مسعود، رمضانی مهدی، راشدی وحید. بررسی تکرارپذیری آزمون کیفیت حرکات اندام فوقانی در کودکان فلج مغزی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1390; 12 (4) :35-41

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-897-fa.html


1- دانشجوی دکتری کاردرمانی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- کارشناس ارشد کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، gharib_masoud@yahoo.com
3- استاديار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- دکترای آمار زيستی، استاديار دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- کارشناس ارشد آناتومی
6- کارشناس ارشد مديريت توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (12009 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش، بررسی تکرار پذیری اینتر ریتر، اینترا ریتر با و بدون فیلمبرداری آزمون کیفیت حرکات اندام فوقانی در کودکان فلج مغزی اسپاستیک بود.

روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی به اعتبار سنجی پرسشنامه کیفیت مهارت های اندام فوقانی در کودکان فلج مغزی پرداخته شد. ۵۰ کودک فلج مغزی نیمه بدن ۹۵-۱۹ ماهه با میانگین سنی ۲۵/۷±۶۱/۳۱ ماه با انتخاب غیر تصادفی در دسترس در مطالعه شرکت کردند. پس از کسب رضایت از والدین ارزیابی اینترا ریتر در یک جلسه انجام و ارزیابی اینتر ریتر ۱۰ روز بعد همراه با فیلمبرداری انجام شد. سپس آزمونگر سوم با مشاهده فیلم ۴۶ کودک از ۵۰ کودک، ارزیابی مجدد نمود. از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن (ICC) برای تکرارپذیری اینتر ریتر، اینترا ریتر با و بدون فیلمبرداری و سیستم طبقه بندی عملکردی حرکات درشت۶۶ جهت تعیین عملکرد کودک استفاده گردید.

یافته‌ها: همبستگی اینتراریتر (۰/۹۹۶-۰/۷۷۴) و همبستگی اینترریتر بدون فیلمبرداری (۰/۹۹۸-۰/۶۶۳) و با فیلمبرداری بین آزمونگران اول و سوم(۰/۹۷۴-۰/۷۱۰) و دوم و سوم (۰/۹۳۸-۰/۶۵۲) در خرده مقیاس ها و نمره کلی پرسشنامه با مقدار احتمال (۰/۰۱< P) بود.

 نتیجه گیری: تکرار‌پذیری اینترا‌ریتر و اینتر‌ریتر با و بدون فیلمبرداری آزمون کیفیت مهارت های اندام فوقانی در کودکان فلج مغزی بالا است و بنابراین به عنوان یک آزمون معتبر برای ارزیابی کیفیت حرکات اندام فوقانی این کودکان پیشنهاد می شود.

متن کامل [PDF 263 kb]   (651 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۶/۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۱/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb