هدف: موضوع تحقیق بررسی تأثیر نمایش درمانی در افزایش مهارتهای حرکتی و حافظه شنیداری کم توانان ذهنی پسر با هوش بهر 70-55 در دامنه سنی 15-10 سال میباشد.
روش بررسی: جامعه آماری مورد نظر از دانش آموزان کم توانذهنی تحتپوشش آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران که در سال تحصیلی 84-83 مشغول به تحصیل بوده و باهوش بهر بین 70-55 در دامنه سنی 15-10 سال قرار دارند، تشکیل یافته است. نمونه پژوهشی که افراد آن به صورت تصادفی انتخاب شدند شامل دو گروه آزمایش و گواه بود که در هر گروه 20 نفر قرار داده شد. ابزار پژوهش مورد استفاده در این تحقیق آزمون مهارتهای حرکتی ـ ادراکی برونینکز ـ اوزرتسکی و آزمون تقویت (توالی) حافظه شنیداری ـ بیانی میباشد. میانگینهای بدست آمده در دو گروه آزمایش و گواه از طریق آزمون آماری تی مورد مقایسه قرار گرفت.
یافتهها: بررسی میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروههای پژوهش در دروس مختلف و نیز خرده آزمونهای انجام شده در مهارتهای حرکتی در اکثر موارد دارای اختلاف آماری معنادار و تغییرات مثبت میباشد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این تحقیق با معنا داری آماری در سطح آلفای 0/05 (ضریب اطمینان %95) نشان داد که اجرای برنامه نمایش درمانی برای گروه هدف، موجب افزایش مهارتهای ادراکی و تقویت حافظه شنیداری شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |