دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali-Abadi S, Hatami-Zadeh N, Vameghi R, Kazem-Nezhad A. Disabled Children and Home Exercises: Barriers to Compliance with Recommendations of Therapists. jrehab 2012; 13 (1) :39-46
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-830-fa.html
علی‌آبادی سمانه، حاتمی‌زاده نیکتا، وامقی روشنک، کاظم‌نژاد انوشیروان. کودکان دچار معلولیت و انجام تمرینات توان‌بخشی در منزل: موانع پیروی از توصیه‌های درمانگران. مجله توانبخشی. 1391; 13 (1) :39-46

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-830-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیمارستان امام رضا(ع)
2- پژوهشکده توانبخشی اعصاب اطفال،گروه آموزشی مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، nikta_h@yahoo.com
3- پژوهشکده توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (24363 مشاهده)

هدف: انجام تمرینات توانبخشی توصیه شده درمانگران در منزل نقش مهمی در موفقیت برنامه توانبخشی کودکان معلول ایفاء می کند. هدف از انجام این مطالعه تعیین موانع پیروی والدین کودکان معلول از انجام تمرینات توانبخشی در منزل بود.

روش بررسی: در این مطالعه پیمایشی، والدین همه 60 کودک معلول که در مراکز سرپایی توانبخشی شهر بیرجند در مهرماه 1388 خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی دریافت می کردند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته محقق ساخته و اعتبار یابی شده ای که شامل سوالاتی در مورد «میزان پیروی» و «21 مانع پیروی از انجام تمرینات در منزل» بود، جمع آوری شد، برای تحلیل نسبت شانس عدم پیروی از توصیه‌ها در مواجهه با هر یک از موانع از  آزمون کای دو و تست دقیق فیشر و برای سنجش ارتباط بین تعداد موانع با پیروی از انجام تمرینات از آزمون تی مستقل استفاده شد.

یافته‌ها: چهار عامل« نداشتن وسایل انجام تمرینات در منزل» (۰/۰۰۳=P)، «راغب نبودن کودک به انجام تمرینات و عدم تمایل مراقب به ناراحت کردنش» (۰/۰۲۴=P)، «نگرانی مراقب از احتمال آسیب رساندن به کودک ضمن انجام تمرینات» (۰/۰۲۷=P) و «نداشتن مهارت کافی برای انجام تمرینات در منزل» (۰/۰۴۷=P) خطر عدم پیروی والدین از توصیه انجام تمرینات در منزل را به میزان معناداری بالا می برد. بین تعداد موانع درک شده با پیروی از توصیه انجام تمرینات در منزل نیز ارتباط مستقیم معنادار وجود داشت (۰/۰۰۸=P).

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد با طراحی تمرینات به گونه ای که کودک آن را دوست بدارد و تلاش در راه کمک به والدین در کسب ابزار، دانش و مهارت لازم بتوان پیروی والدین از تمرینات منزل را ارتقاء بخشید.

متن کامل [PDF 331 kb]   (2020 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1390/2/31 | پذیرش: 1391/2/14 | انتشار: 1394/7/23
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، اوین بلوار دانشجو، خیابان کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی مدیریت توانبخشی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb