جلد 11 - ویژه‌نامه توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashouri M, Mirzamani S M, Jalil-Abkenar S S, Adib-Sereshki N. The effectiveness of Token economy reinforcer on the Academic Achievement of 9th Grade Boy Students with Intellectual Disability in the Science class. Archives of Rehabilitation. 2011; 11 :73-79
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-809-fa.html
عاشوری محمد، میرزمانی سید محمود، جلیل آبکنار سیده سمیه، ادیب سرشکی نرگس. بررسی اثربخشی تقویت کننده پته‌ای بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانش آموزان پسر کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1389; 11 () :73-79

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-809-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
2- دکترای روانشناسی بالينی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
3- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی، مربی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
4- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (10948 مشاهده)

هدف: این پژوهش اثربخشی تقویت کننده پته‌ای بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانش آموزان پسر کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی در شهرستان‌های استان تهران را بررسی می‌کند.

روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است، که به صورت خوشه‌ای، نمونه‌ای به حجم 20 نفر از دانش آموزان کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی انتخاب شد، پس از انتساب تصادفی دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل، برای دانش آموزان گروه آزمایشی طی 17 جلسه آموزش از تقویت کننده پته‌ای استفاده شد و به دانش آموزان گروه کنترل تقویت کننده‌ای ارائه نشد. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون هوش وکسلر (برای همتا کردن گروه‌ها به لحاظ بهره هوشی) و آزمون‌های معلم ساخته پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودار و جدول فراوانی) و آزمون تی همبسته تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی گروه تقویت پته‌ای به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل (P<0/001) است. این مداخله باعث افزایش میانگین نمرات گروه آزمایش در درس علوم تجربی نسبت به گروه کنترل شد.

نتیجه گیری: تقویت پته‌ای باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی در درس علوم تجربی می‌شود، بنابراین اثر تقویت پته‌ای بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی بیشتر از گروه کنترل است، کاربرد تقویت کننده‌های پته‌ای انگیزه پیشرفت در دانش آموزان کم توان ذهنی را افزایش می‌دهد.

متن کامل [PDF 617 kb]   (1049 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: طب اطفال
دریافت: ۱۳۹۰/۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۰/۶/۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb