دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1390 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalil-Abkenar S S, Movallali G, Adib-Sereshki N, A'shouri M. The Comparison of the Effectiveness of Cognitive and Cognitive-Metacognitive Strategies based on Mathematical Problem-Solving Skills on 9th Grade Girl Students with Intellectual Disability. Archives of Rehabilitation. 2012; 12 (4) :57-66
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-771-fa.html
جلیل‌آبکنار سیده‌سمیه، موللی گیتا، ادیب‌سرشکی نرگس، عاشوری محمد. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و شناختی-فراشناختی مبتنی بر مهارت‌های حل مسئله ریاضی در دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی پایه سوم راهنمایی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1390; 12 (4) :57-66

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-771-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی،استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی، عضو هيئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- دانشجوی دکترای روان شناسی تربيتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ، ashorimohamad@yahoo.com
چکیده:   (12032 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و شناختی- فراشناختی مبتنی بر مهارت‌های حل مسئله ریاضی در دانش‌آموزان دختر کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی در شهرستان‌های تهران است.

روش بررسی: در این مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله ای از میان شهرستان‌های تهران سه شهرستان قرچک، شهر ری و شهریار انتخاب شدند و از هر شهرستان یک مدرسه و از هر مدرسه به صورت تصادفی 15 دانش آموز دختر کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی انتخاب شدند. پس از انتساب تصادفی دانش‌آموزان در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، دانش‌آموزان گروه‌های آزمایشی راهبردهای شناختی و شناختی- فراشناختی، طی 15 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند و به دانش‌آموزان گروه کنترل آموزش راهبردها ارائه نشد. ابزار جمع آوری اطلاعات، آزمون هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده برای همتا کردن گروه‌ها به لحاظ بهره هوشی، آزمون‌های معلم ساخته حل مساله ریاضی و بسته آموزشی راهبردهای شناختی و شناختی- فراشناختی بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و جدول فراوانی) و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات آزمون حل مساله ریاضی گروه راهبرد شناختی - فراشناختی به طور معناداری بیشتر از گروه شناختی (P<0/005) بود. همچنین اختلاف میانگین گروه شناختی به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل (۰/003>P) بود.

نتیجه‌گیری: آموزش راهبرد شناختی-فراشناختی و راهبرد شناختی عملکرد دانش‌آموزان را در حل مسأله ریاضی افزایش داد. همچنین، آموزش راهبرد شناختی–فراشناختی در مقایسه با آموزش راهبرد شناختی موجب بهبود عملکرد دانش‌آموزان در حل مساله ریاضی شد.

متن کامل [PDF 308 kb]   (877 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۱/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb