URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-766-fa.html
هدف: ارزیابی کیفیت مهارتهای حرکتی کودکان خردسال با استفاده از ابزاری استاندارد، راهکار تشخیصی مهمی برای کشف ناتوانایی های حرکتی و تأخیر رشدی می باشد. از این رو این مطالعه با هدف استاندارد کردن مقیاس رشدی - حرکتی پی بادی جهت بررسی مهارتهای حرکتی کودکان خردسال انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی و اعتبارسنجی 150 کودک عادی دختر و پسر با دامنه سنی 60 تا 71 ماه، به روش نمونه برداری تصادفی خوشه ای چند- مرحله ای از بین مهدکودکهای موجود در 6 منطقه شهری شهرستان شیراز انتخاب و مهارتهای حرکتی درشت و ظریف آنها با آزمون پی بادی مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا پایایی و روایی آزمون بررسی شد و سپس به منظور استاندارد کردن آن مطابق توانایی های حرکتی کودکان مورد بررسی، نمرات خام بدست آمده از سنجش عملکرد حرکتی به نمرات استاندارد تبدیل گردید. تحلیل نتایج از طریق تعیین همبستگی پیرسون و محاسبه ضریب همبستگی درون طبقه ای صورت گرفت.
یافتهها: ضرایب همبستگی بالا حاکی از روایی و پایایی مناسب آزمون بود، به طوری که در مورد پایایی، ضریب همبستگی درون طبقه ای برای توافق در یک آزمونگر 0/987 در مقیاس حرکتی درشت و 0/971 در مقیاس حرکتی ظریف بدست آمد. تألیف جداول نمرات استاندارد از دیگر یافته های مهم پژوهش حاضر می باشد.
نتیجهگیری: متخصصین و کارشناسان توانبخشی می توانند از آزمون پی بادی به عنوان ابزاری استاندارد و دقیق برای معاینه ویژگیهای حرکتی کودکان 60 تا 71 ماهه استفاده کنند و پس از ارزیابی و جاگذاری نمره خام بدست آمده از آزمون پی بادی در جداول استاندارد این پژوهش به تشخیص مناسب برسند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |